שימוש בסקרים ומחקרי שוק בעסקים קטנים

מאמר מערכת פורסם: 14.02.2012
שימוש בסקרים ומחקרי שוק בעסקים קטנים

סקר הוא כלי שמטרותיו הן זיהוי מגמות בקרב לקוחות פוטנציאלים, קבלת משוב על מוצרי העסק, בנוסף להיותו אמצעי למיתוג העסק ולפרסום עקיף.
מטרתו העיקרית היא בחינה של פלח האוכלוסייה שעשויה להביע עניין בשירותי העסק, על מנת להעריך את הציפיות, הרצונות וההעדפות של הלקוחות באופן כמותי. בעזרת תוצאות הסקר או ניתוח המגמות על פי מחקר השוק, ניתן לקבל החלטות שיווקיות ואסטרטגיות נכונות יותר לעסק.

סוג הסקר

הסקר אותו ניתן לבצע יכול לכלול מגוון נושאים למחקר, כגון שביעות רצון לקוחות, נאמנות לקוחות, תדמית החברה והמותג, מחקר של המתחרים בענף, מחקר פרסום ושיווק, זיהוי צרכים והזדמנויות, או מחקרי מדיה חברתית.

סקר אינטרנטי

סקר באתר של סקרים או באתר האינטרנט של העסק הם פתרון יעיל וזול יחסית, שבאמצעותו תוכלו להגיע למסקנות בנוגע לנושאים המעניינים אתכם.

אחד הדגשים המרכזיים בעריכת סקר באינטרנט כמו גם בכל סקר שהוא, היא הגדרה מראש ובצורה ברורה של מטרת המחקר, משום שיש להחלטות אלו השפעה על היבטי המחקר לאורך כל הדרך. הנושאים להחלטה הם זהות המרואיינים, שיטת הראיון (הקפצת הסקר בחלון נפרד, או בקשת כתובת דוא"ל לשליחת שאלון, למשל), מיקום הסקר (האתר שלכם ללקוחות שלכם, אתר סקרים חיצוני ללקוחות פוטנציאלים).

יתרונות שיווקיים- כאשר הסקר מופיע באתר האינטרנט של העסק, או כאשר שמו של העסק מופיע בשאלון, הסקר יכול להוות כלי מיתוג ושיפור תדמית. בעיני הלקוח או הלקוח הפוטנציאלי, עסק שיוזם סקר הוא עסק שרוצה להשתפר, קשוב ללקוחות, מחשיב רבות את השירות והעדכון. עסק מסוג זה מצטייר רציני ובעל רצון להשקיע בלקוחותיו. המשתתף בסקר מביע את דעתו האישית וכך הופך למעורב באופן כלשהו במוצר או בשירות עליו הוא עונה, מה שיוצר הזדהות.
באמצעות הסקר תוכלו גם להעביר מסרים על העסק שלכם, באמצעים עקיפים ומתוחכמים יחסית, במקום שיווק ישיר של המסר הפרסומי, שעלול לעורר התנגדות מצד הלקוח.

ניסוח עצמי או שימוש בחברה למחקרי שוק

את שאלות הסקר תוכלו לבנות בעצמכם, על מנת לוודא שהסקר מתייחס באופן המדויק ביותר לנושא המעניין אתכם. עם זאת, ניסוח מקצועי של השאלות מקל על ניתוח הנתונים והשקת המסקנות. לכן, אם אתם לא בטוחים וממוקדים בשאלות ובמטרות שלכם, כדאי להתייעץ עם חברה למחקרי שוק בעת ניסוח השאלון, או לתת לחברה חיצונית ומנוסה לבצע את הסקר, כל זאת במגבלות התקציב שלכם.

תוכנה לביצוע סקרים

את הסקר שלכם תוכלו לבצע דרך אתרים של סקרים ולקבל את התוצאות, או להשתמש בתוכנה\כלי להפקת סקרים. עלות התוכנה נעה בין אפס שקלים (לתוכנות חינמיות) ועד לכמה מאות שקלים לרישיון חודשי. רשת האינטרנט מאפשרת לכם לבחור בקלות בין הפתרונות השונים, על פי סדר הגודל של הסקר, מידת הניתוח של התוצאות והצורך בשירות ותמיכה.
היתרון הגדול בשימוש בתוכנה או רכישה של רישיון (חד-פעמי או חודשי) הוא ניהול הסקר ותוצאותיו באופן עצמאי.

פתרונות לעסקים קטנים

לעסקים קטנים לעתים קרובות אין תקציב פנוי לביצוע סקרים, במיוחד על רקע העובדה שסקר הוא לא השקעה שמניבה הכנסה מיידית. לכן, ניתן לחשוב על מספר רעיונות יצירתיים, במיוחד לקראת הכנסה של מוצר חדש לעסק.

  • - דוגמה עצמית – לעסקים בתחום העיצוב (ביגוד, תכשיטים וכו'), אם תלכו בעצמכם עם העיצוב תוכלו לקבל תגובות ולהפיק מהן מידע יקר ערך. נסו לספור את התגובות החיוביות, היכן קיבלתם אותן, ממי ובאיזה אופן.
  • - בדיקה וניסוי– בצעו בעצמכם השוואת מחירים אצל המתחרים לפני קביעת המחיר של מוצר חדש. גם לאחר התחלת השיווק, נסו קודם לייצר מספר מועט של יחידות ולהיות גמיש בתמחור ובמיקום בו אתם מוכרים את המוצר\\שירות. רק לאחר מספר ניסויים תוכלו להכריע את גורלו של המוצר ולהתמקד בתמחור ובפלטפורמה היעילים ביותר.
  • - קשר ישיר עם הלקוחות – לעומת קבוצת מיקוד רשמית בעלות גבוהה, ניתן להזמין באופן אישי מספר לקוחות ולבקש מהם להביע את דעתם לגבי מוצר פוטנציאלי. אפשר גם להתקשר לקבוצה של לקוחות ולשאול אותם את השאלות הרלוונטיות. אמנם התוצאות לא יהיו מדעיות, אך הן עשויות להיות משמעותיות. בבחירת הלקוחות כדאי לבחור גם לקוחות שמביעים אי שביעות רצון, כדי לקבל מגוון של דעות ולשאוב רעיונות מהביקורות השליליות והטובות גם יחד.
    בימינו ניתן גם לנצל את הרשתות החברתיות (טוויטר, פייסבוק ולינקדאין) כדי לשאול את הלקוחות באופן ישיר בנוגע למוצר חדש או שירות קיים.