כתיבת תכנית עסקית לעסק חדש
פורסם: 05.07.2011
תכנית עסקית היא מסמך ניהולי כללי שנועד להציג את המאפיינים והדרך של העסק בפני מנהלים, יזמים ומשקיעים, באשר לטווח הקצר ולטווח הרחוק.
היתרון הגדול של כתיבת תוכנית עסקית בעת הקמת העסק הוא שבניית התוכנית גורמת לארגון וסדר בנוגע לפעילות העסק, סיכוייו להצליח, הצרכים למען הצלחתו ודרכי היישום האפשריות.
התוכנית היא למעשה מסמך כתוב הכולל את כל ההיבטים הקשורים לפעילות העסקית וההשלכה שלהם על התוצאות הפיננסיות של העסק. סעיפי התוכנית כוללים בין היתר: תיאור פעילות החברה, המוצר\השירות אותם היא מספקת, בחינת הסביבה העסקית בה העסק פועל, פירוט אבני דרך בהתפתחות העסקית, בחינת היבטים תפעוליים, גיבוש קווי יסוד לאסטרטגיה עסקית כוללת, ניסוח עקרונות לתוכנית שיווקית, התייחסות למבנה הארגוני, גיבוש תוכנית השקעה ולבסוף, ההשלכות של כל הסעיפים הללו על הרווח וההפסד הצפויים ועל תזרים המזומנים המשוער.
בשנים האחרונות גופים שונים מבקשים מהעסק תוכנית עסקית מעודכנת ומפורטת, כגון הבנק, שמבקש תוכנית לצורך קבלת אישור הלוואה עסקית ולא רק ביטחונות כבעבר. התוכנית עוזרת לבנק להבין את תזרים המזומנים העתידי ואת החוסן של העסק, לצורך הבנת יכולת החזר ההלוואה.
מדוע צריך תוכנית עסקית?
הסיבה העיקרית והמיידית לכתיבת תוכנית עסקית היא העובדה שכתיבתה מאלצת את בעל העסק לשבת ולחשוב על העסק, על ההיבטים האסטרטגיים, התפעוליים, השיווקיים והפיננסיים של העסק, בנוסף לתשקיף העתידי שלו. בנוסף, התוכנית דורשת מבעל העסק לקחת חשבון אלטרנטיבות שונות ליישום על פי התפתחותו העתידית של העסק.
האם כל התוכניות העסקיות דומות אחת לשניה?
תוכנית עסקית יעילה היא תוכנית המתאימה לסיבות שבגללן נכתבה ולקהל היעד שלה. אם התוכנית נכתבה לצורך גיוס הון, היא מיועדת לרוב לגורמים מחוץ לחברה (קרנות הון סיכון, בנקים, קרנות וחממות ממשלתיות). במקרה בו התוכנית מיועדת לצורך שינוי\שיפור אסטרטגי בחברה, היא תקרא בעיקר על ידי גורמים בתוך החברה ולפיכך גם צריכה להיכתב בהתאם.
האם ומתי צריך לעדכן תוכנית עסקית?
בעולם של ימינו, של טכנולוגיה המתקדמת בקצב מסחרר, שינויים בפלטפורמות השיווק והפרסום וכן, שינויי מגמות בקרב הצרכנים, כדאי וחיוני שלא להסתמך על תוכנית עסקית מבלי לעדכן אותה.
הפרטים אותם כדאי לבחון מחדש ולשקול עדכון שלהם הם בעיקר מצב המתחרים בשוק, פיתוח של טכנולוגיות חדשות, ניתוח השינויים בהעדפות של קהל היעד, תכונות המוצר, התמחור, תקציבי הפרסום, בנוסף לפרמטרים משתנים כמו שערי מט"ח ושיעורי ריבית.
בעת העדכון חשוב לבחון את התוכנית ולהבין האם העסק עמד ביעדים שהציב לעצמו- אם כן, כדאי להכיר בצדדים החיוביים ולנסות להדגיש אותם בהמשך הפעילות, אך אם לא, יש להבין ולחקור את הסיבות לאי עמידה ביעדים ובשאיפות, תוך מחשבה על הצעדים הנדרשים כדי לעמוד ביעדים בהמשך הדרך.
האם ניתן לכתוב תוכנית עסקית באופן עצמאי?
ניתן לכתוב ולעדכן תוכנית עסקית ללא נותני שירות חיצוניים, אך סיוע של אנשי מקצוע עשוי להגדיל את הסיכויים של השגת מטרת התוכנית- גיוס הון בקרן הון סיכון, קבלת הלוואה מהבנק, התקבלות לחממה טכנולוגית, או פיתוח בריא והגיוני של העסק באמצעות מודל נכון מבחינה פיננסית, תפעולית ואסטרטגית.