שיטות לגיוס עובדים

מאמר מערכת פורסם: 20.06.2011
שיטות לגיוס עובדים

גיוס עובדים בצורה חכמה ומאורגנת מאפשר לבית העסק לקלוט אליו עובדים חדשים שיכולים לשפר ולייעל את פעילות העסק. המטרה היא איתור המועמד המתאים ביותר לתפקיד, בזמן הגיוני ובעלות סבירה. לכן, לפני התחלת התהליך, חשוב לבנות פרופיל גיוס מוגדר מראש על הציפיות והמאפיינים הדרושים מהמועמד לתפקיד.

לוחות דרושים בעיתונים

פרסום בלוחות דרושים היא שיטה טובה במידה ורוצים להגיע לקהל יעד רחב וגדול מאוד בדרך מהירה. החיסרון המשמעותי בפרסום בלוחות דרושים הוא הזמן, הטרחה והמשאבים הדרושים בסינון ומיון קורות החיים הרבים שמגיעים מהמועמדים.

אתרי אינטרנט

אתרי האינטרנט הם פלטפורמה דומה למדי ללוחות הדרושים בעיתונים, בעקבות הכמות האדירה של הגולשים המגיעים מידי יום לאתרים אלו. בחלק מהאתרים ניתן לפרסם בחינם ובחלקם הפרסום הוא בתשלום. היתרון הגדול של פרסום באתרי אינטרנט (בנוסף לקהל היעד הגדול) הוא המיידיות והעדכון שלהם- העדכון וההסרה של המודעות מתבצעת באופן מיידי.

חברות השמה

חברות השמה היא אחת השיטות המקובלות והנפוצות בגיוס עובדים. השימוש בחברות השמה חוסך לחברה את הזמן המושקע בסינון ומיון המועמדים. חברת ההשמה מקבלת את דרישות התפקיד, היא אחראית על איתור המועמדים, הסינון שלהם ועריכת ראיון ראשוני.
החיסרון בשימוש בחברות השמה הוא הרצון של חברת ההשמה לבצע את הליך הגיוס מהר ככל האפשר, על מנת לקבל את העמלה שלה על גיוס העובד, מה שעשוי להוביל לפגיעה בתהליך הסינון. לעתים לחברת ההשמה גם אין את הרקע המקצועי הטכני הקשור לתפקיד, כך שקיים סיכוי לשליחת מועמדים פחות מתאימים.

חבר מביא חבר

שיטה שהוכחה כמוצלחת ויעילה, בה עובד ותיק בעסק ממליץ למעסיק על חבר שלו. בשיטה זו האדם עליו ממליצים עובר ראיון בדומה לכל המועמדים, ואם הוא מתקבל העובד הממליץ מקבל תגמול על ההמלצה. ההמלצה מונעת מהמעסיק את הליך הסינון, משום שהממליץ כבר מכיר את העסק ואת דרישות התפקיד והוא עושה את הסינון בעצמו, בנוסף לכך שהאינטרס שלו הוא להמליץ על העובדים המתאימים ביותר כדי לזכות בתגמול ולבנות את שמו בארגון.
החיסרון האפשרי הוא קבלת המלצה על חבר שלא באמת מוכר לעובד הממליץ, רק על מנת לזכות בתגמול.

צייד ראשים

צייד ראשים הוא אדם או חברה המאתרים עבור העסק את העובד המתאים ביותר לתפקיד, על סמך מקורות וקשרים קיימים בהליך אקטיבי וישיר. לעתים צייד הראשים פונה ישירות לעובד בחברה מתחרה של העסק המחפש, אליה לא היה ניתן לפנות ללא מתווך. היתרון הוא ייעול התהליך וגיוס על סמך מקורות מידע מהימנים ואישיים, עם אינטרס גדול להעסקת המועמדים, משום שצייד הראשים מקבל את שכרו עם קבלת המועמד שהוא הביא לעבודה בחברה.

החזרת עובדים לשעבר

החזרת עובדים שפוטרו בעבר או עזבו מרצונם (מסיבות של קיצוצים ולא מאי התאמה) מהווה יתרון גדול משום שהעובד כבר מכיר את העסק ואת שאר העובדים. גיוס מחדש של עובד מבטיח תפוקת עבודה מהירה והשתלבות טובה בפעילות העסק. אין צורך בחפיפה ארוכה או הכשרה משמעותית על מנת להביא אותו לפעילות מלאה.

גיוס דרך רשתות חבריות

גיוס ברשתות חברתיות הוא כלי מקצועי לאיתור, מיון וגיוס מועמדים, המהווה כלי משלים מצוין לשיטות המסורתיות, משום שהוא מרחיב את מעגל המועמדים אליהם ניתן להגיע. הרשת החברתית Linkedin היא רשת מוכוונת-עסקים, כך שניתן לחפש בה עובדים על ידי סינון מאפיינים מקצועיים. במידה ומצאתם מועמד מתאים, ניתן לפנות אליו ישירות וגם לאנשי הקשר והממליצים שלו.
גיוס ברשת חברתית כמו פייסבוק, שאינה מאופיינת כרשת עסקית, נעשה לרוב על ידי עמוד "דרושים" של החברה, בה מופיעות המשרות הפנויות בעסק. ככל שהחברה מציגה יותר מידע על עצמה, כך יכולים המועמדים להבין האם המשרה מתאימה להם, ולבצע את הסינון בעצמם.