בחירת שותף לעסק
פורסם: 26.10.2011
בחירת שותף לעסק לאחר הקמתו היא אחת ההחלטות החשובות והקריטיות ביותר לעסק ולכם כבעלי עסק. בתור שותפים תבלו זמן רב ביחד, תקבלו החלטות עסקיות משמעותיות לטווח הרחוק, תהיו תלויים אחד בשני ותאלצו להסתדר יחדיו באופן שוטף ויום-יומי. אתם אלו שיצרתם, טיפחתם והצמחתם את העסק, הוא לבטח יקר מאוד לליבכם ואתם רוצים לשתף אותו עם האדם המתאים ביותר למשימה. לכן, במקרה בו אתם שוקלים להכניס שותף לעסק, יש לקחת בחשבון מספר רב של גורמים:
אובייקטיביות- נסו להעריך את השותף הפוטנציאלי על פי שיקולים אובייקטיבים ולא על פי טיב היחסים או הקרבה ביניכם. לא כל חבר או בן משפחה מתאים להצטרף לעסק. נסו להגדיר קריטריונים ברורים בעת בחירת השותפים ולבחון בקפידה האם אותו אדם אכן עומד בקריטריונים אלה. קחו את הזמן בקבלת ההחלטה, על מנת לעבד בצורה קרה ואובייקטיבית את השיקולים בעד ונגד.
ערכים, רוח יזמית וחזון דומה – זהו המאפיין החשוב ביותר ככל הנראה. שיתוף הפעולה עם השותף בעסק ידרוש תקשורת אפקטיבית בקבלת החלטות, קביעת יעדים וקידום העסק. אם השותף הוא חסר מוטיבציה, לוחמני יתר על המידה או לא מסוגל להתחשב בדעה שלכם, ההצלחה תהיה משימה קשה מאוד.
חשוב מאוד גם לעשות תיאום ציפיות בתחילת הדרך, כדי לוודא שהשותפים אכן שואפים למטרה משותפת. אפשר גם לנסות להריץ לזמן מה את הפעילות המשותפת ורק לאחר מכן לנסח בכתב את הסכם השותפות והציפיות לעתיד.
כישורים וניסיון לעסק – שותף עסקי טוב צריך לבוא עם כישורים שישלימו את היכולות שלכם. אל תשכפלו את עצמכם על ידי הבאת שותף שדומה מאוד לכם באופן ניהול ותפעול העסק- תפקידו של השותף להשלים וגם להתנגד לדעתכם כשצריך, למען התפתחות העסק. ככל שהשילוב בין היכולות יכלול את מירב הגורמים העסקיים הנדרשים, כך יהיה קל יותר להתחיל, לתכנן להצמיח ולתפעל את העסק.
את הניסיון כדאי לבדוק אצל אנשים וגורמים שעבדו בעבר עם השותף הפוטנציאלי.
גיבוש עוגנים ורשתות ביטחון משפטיות – מסמך השותפות צריך להיות רשמי ובעל מחויבות משפטית ברורה של שני הצדדים. כדאי לפנות לעורך דין המתמצא בתחום על מנת לנסח את ההסכם המתאים ביותר לשני הצדדים. חשוב להתייחס לסעיפים כמו פירוק השותפות, מכירה של החלק היחסי בעסק, מחויבויות והזרמת הון.
הענקת יתרון ושיפור האמינות של העסק – בנוסף למשאבים הכספיים, שותף יכול לתרום בהיבטים רבים נוספים לעסק, שיכולים לסייע לו באותה מידה. שותף עם קשרים מסועפים בענף, רשימת לקוחות, מוניטין או מומחיות, יכול להגדיל את הערך של העסק ולשפר את הסיכויים להצלחה בטווח הרחוק.
אתיקה אישית ועסקית – לא כדאי להכניס לעסק מישהו שאתם לא סומכים עליו. כדאי לחפש מישהו שמעריך כנות ומנהיג אתיקה ראויה מבחינה אישית ועסקית. אדם לא אמין עשוי לחבל בהצלחת העסק לטובת מטרותיו האישיות. הוא עלול גם לעבור על חוקים ולהכניס את העסק לצרות.
חשוב לשמור על אמינות גם מצידכם- שתפו את כל הפרטים הרלוונטיים על העסק שלכם, על מנת שלא להטעות את השותף הפוטנציאלי ולגרום לבעיות חמורות בעתיד.
יציבות פיננסית – כדאי וחיוני לבדוק את מצבו הכלכלי מבחינת חובות והתחייבויות לגורמים שלישיים, שעשויים לזלוג אל העסק ולפגוע בו.
כבוד הדדי: מרכיב הכרחי ביצירת שותפות מוצלחת – לא מומלץ להיות בשותפות עם מישהו שאתם לא מכבדים. המטרה המרכזית של יצירת שותפות היא להגיע להצלחה כצוות. אם אתם חוברים לאדם שאתם לא מכבדים, רוב הסיכויים שלא תעריכו את הדעה והמאמצים שלו, לפחות לא ברמה המקצועית. גם השותף מצידו צריך להראות לכם כבוד כשותף, כאיש מקצוע וכמייסד העסק של עצמכם.