איפה צריך להירשם כשפותחים עסק

מאמר מערכת פורסם: 09.06.2011
איפה צריך להירשם כשפותחים עסק

פתיחת תיק במע"מ

מע"מ (מס ערך מוסף) הוא מס בשיעור אחיד המוטל על כל המוצרים והשירותים לצריכה בישראל. המס נקרא כך משום שהוא מהווה מס על הערך שמתווסף בכל שלב בשרשרת הייצור והשיווק. הנושא בנטל המס הוא הצרכן הסופי.

כל עסק, לרבות עוסק פטור, מחויב לפתוח תיק במע"מ ולדווח בהתאם להגדרת העסק ולמחזור השנתי שלו.

בעת הרישום במשרד המע"מ הקרוב לביתכם, יש להביא:

  • תעודת זהות
  • אישור בנק עם פרטי חשבון (או צילום שיק)
  • חוזה עבודה
  • חוזה שכירות מבויל\רכישה של העסק (עוסק העובד מהבית לא צריך להביא מסמכים אלו)
  • ניתן למלא טופס רישום במע"מ לפני ההגעה למשרד

פתיחת תיק במס הכנסה

מס הכנסה הוא מס מטעם המדינה, המוטל על ההכנסה של תאגיד או אדם פרטי. ניתן לנכות מההכנסה את ההוצאות של העסק על ייצור ההכנסה, כך שלמעשה המס מוטל על הרווח הגולמי. כמו כן, ניתן לממש פטורים וניכויים הניתנים לעוסק על פי קריטריונים שונים.
כל עסק מחויב לפתוח תיק במס הכנסה. ניתן לפתוח את התיק באופן עצמאי או באמצעות רואה חשבון. ניתן להודיע על פתיחת עסק בכתב, באמצעות משלוח בדואר רשום לפקיד השומה באזור בו מתועד להתקיים העסק.

הפרטים הנדרשים בעת הרישום ליחידת מס ההכנסה הקרובה לביתכם הם:

  • שם מלא
  • תעודת זהות
  • מהות העיסוק
  • כתובת העסק
  • מספר הטלפון
  • תאריך פתיחת העסק
  • כתובת פרטית

ניתן למלא טופס פתיחת תיק עצמאי במס הכנסה לפני הגעתכם למשרד, או למלא את הטופס ולשלוח לפקיד השומה.

פתיחת תיק עצמאי בביטוח לאומי

כל תושב ישראל בן 18 ומעלה חייב על פי החוק להיות מבוטח בביטוח הלאומי ולשלם דמי ביטוח. דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות מחושבים על פי גובה ההכנסות של המבוטח ועל פי מעמדו הביטוחי (שכיר, עצמאי, מי שאינו עובד).
עסק עצמאי ושותפות מחויבים ברישום בביטוח לאומי מיד עם פתיחת העסק, בסניף הביטוח הלאומי הקרוב למקום המגורים של בעל העסק.
ניתן למלא טופס פתיחת תיק עצמאי בביטוח לאומי לפני ההגעה לסניף.

רישום ברשם החברות

רק אם בחרתם להקים חברה בע"מ, יש לפנות במקביל לרשם החברות, האחראי על רישום חברות ושותפויות. כדאי ומומלץ להתייעץ עם עורך דין ורואה חשבון לפני ההחלטה על הקמת חברה בע"מ ורישום ברשם החברות, על מנת לבדוק את הכדאיות הכלכלית של צעד זה.

ניתן למלא טופס בקשה לרישום חברה, אותו יש להגיש לרשם החברות יחד עם טופס הגשת מסמכים לרישום חברה. רישום חברה כרוך באגרה.

מידע נוסף:
אתר רשם החברות

הנפקת חשבוניות מס\קבלות

חשבונית מס- לאחר סיום העבודה או העברת המוצר הסופי ללקוח, יש להגיש לו חשבונית מס, המהווה דרישת תשלום. לא כל תשלום מבוצע באופן מיידי (בעיקר מול בתי עסק אחרים) ולכן יש צורך בהוצאת חשבונית מס, כהוכחה לביצוע העסקה וקבלת המוצר.
קבלה- אישור על קבלת התשלום עבור המוצר\שירות. אם התשלום הוא מיידי, ניתן להפיק חשבונית מס\קבלה במסמך אחד. אם התשלום מבוצע במועד מאוחר יותר, יש להפיק קבלה רק עם קבלת התשלום.
חשוב לזכור! עוסק פטור יכול להגיש קבלות בלבד, בעוד שעוסק מורשה מחויב להגיש חשבוניות מס, הכוללות פירוט של סך המע"מ הכלול בעסקה.
ניתן להפיק מסמכים אלו באמצעות תוכנות להנהלת חשבונות, אתרים המציעים שירות הפקת חשבוניות, או להדפיס פנקסים עם שם העסק ופרטיו.

פתיחת חשבון בנק

כדאי לשקול פתיחה של חשבון בנק עסקי\נפרד לצורך הפרדת תזרימי העסק. עם זאת, עוסק פטור ועוסק מורשה לא מחויבים בפתיחה של חשבון נפרד ולכן הם יכולים לנהל את תזרימי העסק בחשבון הפרטי.

יצירת קשר עם רואה חשבון

במידת הצורך והתקדמות העסק, כדאי לפנות לרואה חשבון לצורך ייעוץ והכנת דוחות שנתיים, לפחות בשלב ההתחלתי. בחיפוש אחר רואה חשבון כדאי לקחת בחשבון אמינות, היכרות, ניסיון, המלצות ויחסי אנוש.