מיסים, היטלים והתנהלות מול רשויות מקומיות

מאמר מערכת פורסם: 12.06.2011
מיסים, היטלים והתנהלות מול רשויות מקומיות

קבלת רישוי עסק

למרות ההנחה המקובלת כי כל עסק דורש רישוי עסק, רק חלק מסוגי העסקים מוגדרים "טעוני רישוי", המוגדרים ברשימת עסקים טעוני רישוי.
רישיון העסק הוא האישור הניתן על ידי הרשות המקומית לפתיחתו ולניהולו על פי החוק, הצווים והתקנות הנלוות לחוק.
הגופים הבוחנים ומאשרים את בקשת הרישוי, בהתאם לאופי פעילות העסק, הם: משרד הבריאות, משרד איכות הסביבה, משרד העבודה, מכבי האש ומשטרת ישראל.

שלבים בבקשה וקבלת רישוי עסק:

  1. הכנת מסמכי הבקשה- איסוף מידע, הכנת מסמכי חברה עפ"י דרישת הרשויות, סקירת שטח הנכס, תכנון והגשת בקשה לרישיון עסק.
  2. הגשת בקשת רישוי- הפקדת המסמכים, תשלום אגרת בקשה לרישיון, קבלת אישור הגשה, הכנת בעל העסק לביקורת, ביצוע ביקורת ומעקב אחר דרישות הרשות.
  3. ריכוז חוות הדעת, הדרכה בתיקון הליקויים, העברת מסמכים הנדרשים לאישור רישוי סופי, חתימת מנהל אגף רישוי עסקים וקבלת הרישיון המיוחל.

עסקים רבים מגישים בקשות רישוי רק לאחר תחילת פעילותם ובעקבות זאת נתקלים במקרים רבים בבעיות שמאלצות אותם לשנות את העסק על מנת לעמוד בדרישות.
על אף שלא כל בעלי העסקים חייבים בקבלת רישיון עסק, בעלי עסקים עם רישיון עשויים להרוויח מקבלת הרישוי- עסק ללא רישיון לא יכול לעבוד באופן עסקי עם גופים ציבוריים והוא לא נהנה מהטבות שונות הניתנות על ידי משרד התיירות והמדינה. כמו כן העסק עשוי להיתקל בבעיות לאחר אסון טבע או תאונה.
חברות רבות מציעות שירות ליווי וייעוץ בתהליך בקשת רישיון עסק, על מנת למנוע מבעל העסק בעיות ועיכובים שעשויים לפגוע בו כלכלית ומשפטית.
ניתן לקבל חוות דעת מקדמית מחלק מהגופים, עוד לפני הגשת הבקשה הרשמית, כמו בטופס בקשה לחוות דעת מקדמית לרישיון עסקים של משרד הבריאות.

הסדרת מיסי ארנונה

ארנונה היא היטל מס המשולם לרשות המקומית לכיסוי ההוצאות והשירותים שהרשות המקומית מספקת. ארנונה לעסקים נחשבת גבוהה ולעתים היא מהווה נטל משמעותי ומכביד על העסק.
שיעור הארנונה נקבע על ידי הרשות המקומית והוא משתנה מרשות לרשות.
התשלום יכול להתבצע באמצעות הוראת קבע או העברת תשלום בכל תקופה.
שימו לב, על שטחים בעלי ייעוד מסוים יש לשלם ארנונה מופחתת לעומת ארנונת העסקים הרגילה, כמו מחסן, למשל. לכן, יש להקפיד להצהיר על כל הייעודים השונים של שטחי העסק עשוי להועיל בתשלום מופחת ומדויק של הארנונה.
בנוסף, הגדרה נכונה של כלל העיסוקים ולא רק העסק המרכזי, יכולה להוביל להפחתת תשלום הארנונה, כגון מעצב בגדים שמחזיק גם במתפרה, עליה יש לשלם פחות.
פעולות נוספות שעשויות לעזור בהפחתת תשלום הארנונה: תיקון שטח נטו לחיוב, הפרשים במדידות, זיהוי תעריפים חיוב מנופחים, שינוי שיטות מדידה, פיצול מבנה לחלקים, איחוד שטחים ועוד.

הסדרת אגרת שילוט

אגרות השילוט נגבות באופן שנתי לצורך מימון שירות של הסדר ופיקוח הרשות המקומית על שלטים המוצבים בשטחיה. שיעור האגרה נקבע על ידי גודל, מיקום וסוג השלט. מדובר בהוצאה שיכולה להיות משמעותית לעסק קטן ולכן חשוב לקחת אותה בחשבון ולהכניס את אגרת השילוט לתחשיבים והתשקיפים העסקיים.
על הפיקוח אחראית מחלקת שילוט\ועדת שילוט, שקובעת האם מדובר בכיתוב או בשלט הדורש תשלום אגרה, מעניקה היתרים וקובעת שיעורי תשלום.
חשוב לזכור לשלם במועד את אגרת השילוט, משום שהרשות עשויה לפעול להורדת השלט עליו לא שילמתם ולפגוע בכך בתדמית ובמכירות העסק.

הסדרת מס עסקים

הרשויות המקומיות גובות גם "מס עסקים עירוני" או "מס עסקים מקומי", על פי הגדרת חוקי העזר העירוניים.
ההתנהלות מול הרשות המקומית כוללת הכנה וטרחה רבה לצורך קבלת רישיון עסק ולאחר מכן תשלומים שוטפים בעקבות מיסים והיטלים שונים. לכן, יש להתכונן מראש ולדעת את שיעורי התשלום הצפויים, כדי לא להיות מופתעים. בנוסף, קיימות דרכים מגוונות בניסיון להפחתת התשלומים וההיטלים וחברות רבות מציעות את שירותיהן בניסיון להפחית את התשלום לרשות המקומית.