חשיבות התדמית העסקית לעסק חדש

מאמר מערכת פורסם: 15.01.2012
חשיבות התדמית העסקית לעסק חדש

לעיתים רבות בעלי מקצוע המתכוונים לצאת לדרך עצמאית או מתכוננים לקראת פתיחת עסק חדש מזניחים ולא טורחים להקדיש זמן ומשאבים לבניית התדמית של העסק החדש. זוהי טעות חמורה, מכיוון שלעסק חדש ולא מוכר, השקעה נכונה מהיום הראשון בתדמית העסקית יכולה להוות את הגורם שיצעיד את העסק קדימה ויעזור לו לגייס לקוחות חדשים.

תדמית עסקית טובה תורמת לעסק באופן חיצוני ואף פנימי, כאשר היא מקנה לו זהות ייחודית המבדלת אותו מהמתחרים. התדמית מסמלת את האופן שבו החברה תופסת את עצמה וגורמת לעובדים להזדהות עם ערכי החברה וכן לתחושה של גאוות יחידה. תדמית טובה גורמת ללקוחות לזהות ולקשר את החברה עם הערכים שהיא רוצה לייצג והיא יכולה ללוות אותה במשך שנים.

בדרך כלל, כאשר לקוח פוטנציאלי נתקל בחברה בפעם הראשונה אין לו זמן לבחון אותה לעומק ולכן הרושם הראשוני חשוב מאד. רושם זה נוצר ע"י התדמית העסקית ומה שתדמית זו משדרת. אם התדמית של החברה מדויקת ומקצועית זה יתרום רבות להתרשמות החיובית שלו מאותה חברה.
תדמית היא עניין נזיל ולא מדעי, אבל על היעילות והמשמעות שלה איש איננו חולק. איך מעניקים לחברה תדמית של עסק אמין, מקצועי ואיכותי? בעזרת שיווק לא מילולי – כלומר עיצוב.
פנייה לסטודיו לעיצוב תדמית עסקית היא הבסיס והחלק הראשון באסטרטגיה השיווקית של החברה. אי אפשר לשווק עסק שאין לו תדמית, מפני שכך אין מה לשווק.

שלבים בעיצוב תדמית עסקית

מחקר- בשלב זה בודקים המעצבים מה התדמית שהחברה רוצה לשדר ואיזה ערכים היא רוצה לנכס לעצמה. לאחר מכן בודקים אילו סמלים, צבעים או ביטויים חזותיים אחרים מסמלים ומייצגים ערכים אלו. בהמשך בודקים את התחרות – איך המתחרים מיתגו את עצמם? באיזה סמלים וצבעים הם השתמשו? חשוב מאד לבדל את העסק מהתחרות!
עיצוב הלוגו- לוגו הוא סמל המייצג את הזהות של החברה. עיצוב לוגו נכון משדר את הערכים של החברה ללא מילים ואף יוצר רצון של הלקוחות להזדהות עם החברה ומגביר את נאמנותם. הלוגו מופיע בכל פרסום ונכס של החברה – כרטיסי הביקור, ניירות המכתבים, הפולדר השיווקי, המצגות, אתר האינטרנט, רכבי החברה. הלוגו הוא הבסיס עליו נשענת כל התדמית העסקית.
עיצוב הניירת המשרדית- כרטיס ביקור, נייר מכתבים, נייר פקס, מעטפות ומדבקות, כולם צרכים להכיל את הלוגו החדש. עיצוב הניירת ביחד עם הלוגו יוצרים את המעגל השלם של התדמית העסקית ועיצוב נכון ושימוש באלמנטים חזותיים נכונים של צבע, תמונות וטקסטורה מגבירים ומחזקים מאד את המסר שהחברה רוצה לשדר לעובדיה, ללקוחותיה הקיימים וללקוחות הפוטנציאלים.
בניית אתר אינטרנט נוח וידידותי למשתמש- בעבר הייתה סיסמת הפרסום של דפי זהב המודפסים "אם אתה לא שם אתה לא קיים", היום נכונה סיסמא זו לגבי הקמת אתר ברשת האינטרנט. רוב הסיכויים שהפעם הראשונה שלקוח פוטנציאלי יתקל בחברה תהיה כאשר יגיע לאתר שלה, בו יהיו לך בערך 7 שניות להרשים אותו, או לחלופין, לאבד אותו. לכן, כל חברה המכבדת את עצמה חייבת שיהיה לה אתר המשתלב כחלק אינטגראלי מהתדמית העסקית ומקרין עליה בצורה ישירה. על עיצוב האתר להיות מושקע, מקצועי ומסונכרן לעיצוב שאר המרכיבים בתדמית העיסקית. כמו כן, חשוב שיהיה ממשק משתמש נוח, ידידותי ולא מסורבל: עיצוב קל אשר אינו עמוס בפרטים, לחצנים ברורים ונגישים, הקפדה על תפריטים ברורים בעלי מיקומים נראים לעין ושימוש מושכל באייקונים על מנת לחסוך בטקסטים.

תדמית היא כסף - עיצוב התדמית העסקית לחברה מבוסס על התפיסות האסתטיות והאסוציאטיביות של קהל היעד, לעיתים תפיסות אלו נמצאות בתת מודע, בשפה שכולנו מבינים אותה גם אם איננו מודעים לכך.
עוד בטרם שהלקוח מספיק לקרוא את ההמלצות שקיבלתם או את החומר השיווקי שמספר לו כמה שאתם מצוינים, הוא נחשף לעיצוב, לגימור, לטקסטורה של הנייר וללוגו. אם כל אלה לא ישדרו לו שהוא מצא בדיוק את מה שהוא חיפש - הוא יעבור חיש קל למתחרים.

המאמר נכתב באדיבות סטודיו מוקה- המתמחה בעיצוב ממשקי משתמש ועיצוב תדמית עסקית