עיצוב לוגו כחלק מתהליך הקמת עסק חדש
פורסם: 10.01.2012
הקמת עסק חדש טומנת בחובה לא מעט התמודדויות. אחד הדברים הראשונים שיש לתת עליו את הדעת - התדמית הויזואלית של העסק.
השלב הראשון הינו בחירת שם לעסק. שם קליט, פשוט, אשר יאפיין את פעילות העסק ובעליו.
השלב השני - עיצוב לוגו/סמל - עיצוב שם העסק באופן ייחודי. על הלוגו ליצור תדמית מושכת ויזואלית, המשקפת את אופי העסק, פעילותו ותדמיתו.
הלוגו - סמל קטן ומרוכז, המאפשר לצופה בהבזק צפייה לדעת מייד באיזו חברה מדובר. לכן, כה חשוב שלכל עסק יהיה לוגו/סמל משלו, כבר בשלבים הראשוניים להקמתו. ללוגו בנוי נכון, כוח שיווקי גדול והיכולת שלו לחדור לתודעת הציבור היא גבוהה.
השימוש בלוגו
השימוש הראשוני בדרך כלל יבוא לידי ביטוי על גבי הניירת המשרדית: כרטיסי ביקור, נייר מכתבים רשמי, מעטפות, חשבוניות ועוד. במצבים אלו הלוגו בא לידי ביטוי בגודל קטן מאד ולכן חשוב שהעיצוב יהיה ברור, נקי וקריא.
לוגו טוב הוא לוגו שהנראות שלו טובה בכל גודל, החל מגודל קטן במיוחד (דוגמת ניירת משרדית) ועד לגדלים המתאימים לפרסום חוצות.
הייחודיות של הלוגו באה לידי ביטוי הן בצורה (סוג האות, איור מיוחד) והן בצבע. לפעמים, מה שלא עושה הצורה, עושה הצבע...
מניסיוני, כשאני מתחילה בעבודת עיצוב ללקוח חדש, אני מבצעת מעין מחקר מקדים ומבררת: מהו תחום הפעילות של העסק? מי הם הבעלים? היכן מתמקדת הפעילות (בארץ, בחו"ל)? מיהו קהל היעד? מהי השפה השלטת (עברית, אנגלית)? האם העיצוב הנדרש ישדר הרגשה עממית או יוקרתית? ועוד כהנה וכהנה בהתאם לתחום הפעילות של החברה.
לאחר שאני מקבלת חומר רקע, אני מתחילה בעבודת העיצוב. השלב הראשון - חיפושים (אני מכנה אותם "משחקים") אחרי כיוון אפשרי. אני יוצרת מספר רב של סקיצות (לפחות ארבעה-חמישה כיוונים שונים) ומציגה אותם בפני הלקוח. כל סקיצה מוצגת בשחור-לבן על גבי דף A4, בשני גדלים: האחד בגודל יחסית גדול (כ-10 ס"מ) והאחר בגודל קטן (כ-1.5 ס"מ). הסקיצות מוגשות בשלב ראשון בשחור-לבן, מאחר וקל יותר להחליט על העיצוב המועדף כשאין השפעה של צבע על הסמל. כשסמל/לוגו יהיה טוב בשחור-לבן, הוא יראה טוב בכל צבע.
במצבים בהם נבחר סמל או לוגו שאינו קריא, המלצתי לשלב את שם החברה באופן ברור וקריא לצד הלוגו.
בפגישת עבודה הלקוח מצביע על הכיוון המועדף מבחינתו , בהתאם לכך אני ממשיכה ויוצרת עוד סקיצות. לעתים אני עושה זאת תוך שילוב אלמנטים, שנראים מעניינים מהסקיצות השונות.
בשלב הבא, לאחר שאנו מתכנסים לכיוון המועדף, אני יוצרת "משחקים" בצבע של הלוגו. כמובן, שלרצון הלקוח לצבע כזה או אחר יש השפעה משמעותית. אני יוצרת מספר סקיצות בצבע ומתוכן נבחרת האפשרות המועדפת.
אני תמיד משווה בין עיצוב לוגו ללקוח לבין עיצוב בית. הלוגו ישמש את החברה לשנים רבות ולכן חשוב שהלקוח יהיה מרוצה ו"ירגיש בבית" עם הלוגו הנבחר.
דוגמא הממחישה את הנאמר עד כה:
תהליך עיצוב לוגו עבור ד"ר יוסי ביטון, רופא שיניים:
- שלב 1 - הגשת סקיצות ראשוניות, בשחור-לבן ובצבע - חיפושים אחרי כיוון אפשרי:
- שלב 2 - הגשת סקיצות נוספות בשחור-לבן ובצבע (צבעי כחול-ירוק, בהתאם לדרישת הלקוח):
התמקדתי בשילוב האותיות j & B, המהוות קיצור שמו של הרופא - Jossef Biton. - שלב 3 - הלוגו הנבחר - עידון קווי האותיות, הכהה של גווני הירוק והכחול, תוך שילוב גוון אדום כנקודה בלבד.





***כל הזכויות שמורות לנגה מזרחי
המאמר נכתב על ידי נגה מזרחי, בעלת סטודיו נגה עיצוב גרפי, מעצבת גרפית בעלת וותק של 20 שנה בתחום.