עסקים קטנים ואיכות הסביבה

מאמר מערכת פורסם: 15.12.2011
עסקים קטנים ואיכות הסביבה

הטרנד הירוק ששוטף את כל העולם קיים גם בסקטור העסקי ובעלי העסקים הקטנים, שמהווים את רובו המכריע של השוק, הם גורם משפיע במיוחד על דריסת הרגל הסביבתית של הסקטור.
עסקים רבים שואפים לשפר את מצבם בתחום איכות הסביבה, אך לא כל בעל עסק יודע כיצד הוא יכול להשתתף במאמץ הירוק, לשמור על הוצאות שפויות בתחום וגם ליידע את קהל הלקוחות בצורה אמינה על הפעילות שלו. זיהוי ההשפעות הסביבתיות של העסק ותוכנית פעולה מסודרת וברורה עשויים לסייע לעסק קטן בדרך להשגת יעדים אלו.

מהי אחריות סביבתית בניהול עסק

אחריות סביבתית של עסקים היא התנהלות בת-קיימא המודעת לטביעת הרגל האקולוגית של העסק. אחריות סביבתית כוללת הפנמה וצמצום ההשפעות הסביבתיות השליליות של העסק, הטמעת ערכים חיוביים בתרבות הארגונית של העסק, קידום יצירתיות סביבתית, ניצול הזדמנויות בתחום, העברת מסרים ירוקים לספקים ולקוחות גם יחד.

זיהוי השפעות סביבתית של בית העסק

תחילה יש לבצע הערכת סיכונים וניתוח ההשפעות הסביבתיות של העסק. שלב זה כולל זיהוי השפעות דו-כיווניות רבות בין העסק והסביבה, יחד עם הערכת פוטנציאל הסיכון הנובע מהן, לרבות סיכון פיזי על משאבים, סיכונים משפטיים עסק וסיכון לפגיעה במוניטין.

גיבוש ומעקב אחר אסטרטגיה סביבתית

גיבוש- על מנת ליישם אחריות סביבתית בפעילות העסק, יש להכליל סוגיות סביבתיות בתוכנית העסקית ומפת הדרכים של העסק. אסטרטגיה סביבתית אינה כוללת תוכנית עבודה ספציפית ליעדים ספציפיים, אך היא מקצה משאבים או אחוז מסוים מהתקציב שמוקדש ליישום.
האסטרטגיה הנכונה נקבעת על פי תחום הפעילות של העסק, מבנה העסק והנהלים הקיימים בו, גודל העסק ועוד גורמים רבים, שקובעים את המודל המתאים ביותר להחדרה ויישום של נושא איכות הסביבה אל פעילות העסק. את האסטרטגיה הירוקה ניתן לשלב בתוכנית העסקית הקיימת או כתוכנית עצמאית.
יישום – יישום התוכנית כולל מרכיבים שונים ומגוונים, המשתנים על פי תחום הפעילות, גודל העסק והמיקום שלו. נציין בין היתר שיפוץ ושדרוג מבנים ומכשירים זוללי חשמל, מעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת, העדפה של חומרי גלם סביבתיים ושיפור שרשרת האספקה.
מעקב – באמצעות מעקב תוכלו לכמת את ביצוע התוכנית ולגלות מגמות ביישום האסטרטגיה ביחס למדדים סביבתיים שונים. בעזרת מעקב ניתן לזהות הזדמנויות, סיכונים ואת מיקום המפגעים הסביבתיים.

הטמעת הנושא באמצעות הדרכה

שילוב תכנים בעלי נושאים סביבתיים בהדרכות לעובדים מוביל לשינוי משמעותי בקרב העובדים, תורם לידע שלהם בתחום ומגביר את המודעות הירוקה באמצעות הגיוס שלהם למטרה והחדרה של ערכים חיוביים בתרבות הארגונית.

סביבת עבודה

סביבת עבודה סביבתית דואגת לצמצום ההשפעות הסביבתיות ומאפשרת לעובדים לתרום ממיטב יכולתם להצלחת העסק ולהשפעה החיובית שלו על הסביבה. סביבת עבודה הוגנת, ובעלת אחריות חברתית היא חלק מאסטרטגיה סביבתית.

דיווח, שיווק ויחסי ציבור

האסטרטגיה הסביבתית כוללת גם פרסום של הפעילות הסביבתית של העסק כלפי חוץ, לקהל הלקוחות. במישור הרשמי, ניתן לגבש דיווח סביבתי רשמי על פי הנחיות של גופים סביבתיים בין-לאומיים, על מנת לשמור על שקיפות בנושא. במישור השיווקי-פרסומי, כדאי לפרסם את ההישגים הסביבתיים של החברה, על מנת לשפר את המוניטין כעסק אמין ואחראי סביבתית.

יתרונות וחסרונות של עסק קטן

שינוי הפעילות העסקית לטובת איכות הסביבה עשויה להיות יקרה וארוכת טווח, מה שעשוי להקשות על עסק קטן שלעתים עומד מול קשיים תזרימיים.
לעסק קטן לרוב אין מספיק תקציב פנוי להשקעה גדולה שההחזר שלה מגיע רק לאחר מספר שנים, או לשינוי תהליכי הייצור בעקבות מעבר לחומרי גלם סביבתיים יותר. בנוסף לכך, לעובדים בעסק קטן יש לרוב אחריות רבה בתפקוד השוטף שלהם, כך שאין גורם של ממש שיכול להתפנות לטובת הנושא.
היתרון המרכזי של עסק קטן הוא קבלת ההחלטות מתקבלת על ידי בעל העסק עצמו, המכיר היטב את העסק ומזדהה איתו. נוסף על כך, עסקים קטנים מראים גמישות גדולה יותר ומסוגלים להגיב מהר יותר לדרישות שוק וליצור שותפויות בקלות יחסית.

פתרונות לעסק קטן

בעקבות הקשיים הברורים של עסק קטן בתחום, כדאי לשקול פעולה משותפת עם עסקים קטנים אחרים בסביבה: חברות שכנות, חברת הניהול או עסקים סמוכים שחושבים כמותכם. על מנת ששיתוף הפעולה יצליח, כדאי להגדיר יעדים לפעילות: צמצום עלויות, הפחתת זיהום אוויר, החלפת חומרי גלם, פיתוח מוצר או שירות ירוק, התקנת מערכת מים אפורים ועוד. חשוב גם לחלק את התפקידים בין הצדדים ולהיעזר בבעלי מקצוע או הרשויות המתאימות. במקרה של עסק קטן, לעתים שיתוף הפעולה הוא האופציה היחידה ליישום אסטרטגיה סביבתית כלשהי.
סיוע מהמדינה בהתייעלות אנרגטית-
פרויקט ההתייעלות האנרגטית של משרד התשתיות, מט"י והסוכנות לעסקים קטנים של משרד התמ"ת, עוזר לעסקים קטנים באמצעות סבסוד סקר אנרגיה ראשוני לקראת יישום של התייעלות אנרגטית בעסק. הסקר כולל בדיקה מקצועית של כל מרכיבי צריכת האנרגיה בעסק והדו"ח הסופי מחשב את הכדאיות הכלכלית של ביצוע התוכנית, תוך התחשבות בגובה ההשקעה הנדרשת, תקופת החזר ההשקעה והיקף הרווחים בנובעים מהפעולה. אחוז הסבסוד הממשלתי הוא 80% מעלות ביצוע הסקר, מה שמסייע לעסקים קטנים להצטרף לפרויקט. הסקרים מיועדים בעיקר לעסקים בעלי מחזור שנתי של 8-50 מיליוני ₪ ו\או צריכת אנרגיה של עד 1.2 מיליון קוט"ש בשנה.

האם לקחת בעל מקצוע לייעוץ בתחום

ברוב המכריע של המקרים, בעל העסק הקטן לא מבין מספיק בתחום הסביבתי על מנת לגבש תוכנית לזיהוי ושיפור ההשפעה הסביבתית של העסק שלו. מעבר לפעולות הבסיסיות אותן ניתן לבצע, כמו קניית פחי מחזור, כדאי להתייעץ עם בעל מקצוע בתחום העסקי-סביבתי. מידת הסיוע יכולה לנוע מפגישת ייעוץ בודדת לקבלת עצות והתוויית דרך ועד ליווי מתמשך של צוות מומחים משלב הגיבוש ועד היישום והמעקב.