יזמות עסקית - יבוא מחו"ל

מאמר מערכת פורסם: 01.01.2012
יזמות עסקית - יבוא מחו"ל

לרבים מאיתנו אשר חולמים על פתיחת עסקים חדשים והבאת "הדבר הבא" לארצנו, עוברת בראש המחשבה לייבא איזשהו מוצר או פריט מחו"ל- אשר נראה כי יהיה אפשרי למכור ממנו כמויות בארץ ולהתחיל פה באיזשהו "טרנד" אשר ממנו נצא נשכרים.

אולם, מציאות לחוד וחלומות לחוד! לעתים, מוצר שמצאנו או שמנו לב אליו בתערוכה מסוימת או קטלוג, אכן מושך את עינינו ואנו חושבים שאנו הראשונים שנמכור אותו בשוק, אך, לרוב אם נבצע סקר שוק מעמיק יותר נגלה בוודאי כי יש כאלו שכבר חשבו על כך לפנינו ומסיבות אלו ואחרות העסקה לא נפלה בידם, או כאלו שכבר מוכרים את אותו פריט או מוצר.
כמו כן, יתכנו מקרים בהם מצאנו את המוצר אצל היצרן או הספק אשר לו כביכול שוק או שווקים עם מספר מתחרים קטן- פה כבר אפשר לחשוב על החלטת היבוא ברצינות רבה יותר.

ישנם מספר פרמטרים אשר צריך לקחת בחשבון ולבצע לפני שניגשים לצעד שכזה- הראשון ביניהם הוא, כפי שציינו בתחילת המאמר, סקר שוק שעלינו לעשות לפני קבלת ההחלטה להתחיל לייבא (עד כמה המוצר יתפוס ארץ, מי הקהל שלו, האם יש מתחרים או מוצרים דומים בשוק כבר ועוד..) ושנית- הדבר החשוב ביותר - לבדוק את היכולת הפיננסית שלנו לעמוד בתהליכים שלפעמים נראים לנו פשוטים בתחילה, אך לטווח הרחוק ייעשו מורכבים.
הטעויות הנפוצות ביבוא הם חוסר ניסיון התחלתי, עבודת שטח והכנה לא מעמיקה ולפעמים גם חוסר מזל... לכן חשוב שלפני ביצוע הזמנה מספק-יצרן יש לבדוק בצורה מדויקת את כול הגורמים הקשורים לתהליך היבוא ולאשר מולם את כל הפרטים. מדינת ישראל מאפשרת לייבא כמעט כול מוצר,פריט, או שירות זאת על פי צו יבוא חופשי. אולם, כידוע, שום דבר לא יכול להיות עד כדי כך פשוט ובהמון מקרים אנו נתקלים בתנאים מגבילים כגון: אישורי תקן, אישורים של משרד הבריאות, משרד התקשורת, מכון התקנים ועוד כהנה וכהנה גופים ממשלתיים אשר יכולים להגביל, ליצור סיבוכים ואף לבטל באופן גורף עסקאות.
עסקת יבוא כושלת, מכל מיני היבטים, תביא להפסדים כספיים. לכן חשוב להיערך לפני כול עסקת יבוא. להלן מספר נקודות חשובות להתייחסות על מנת להפוך את היבוא לשגשוג כספי:

  • על מנת לייבא מטענים, לדוגמא, למדינת ישראל על יבואן ראשית להיות מוגדר כעוסק מורשה או חברה בע"מ.
  • על היבואן לבצע את חישובי העלויות של המוצר\\ים שאותם הוא מעוניין לייבא ולהוסיף לחישובים את כל ההוצאות הנלוות לרכישת המוצרים מהיצרן בחו"ל כגון: אריזה, שילוח בינלאומי, מכס, היטלים, בדיקות וכמובן אישורים ממכון התקנים.
  • כמו כן, חשוב לקחת בחשבון שירותים לוגיסטיים בארץ- האם יש צורך במשאבי אכסנה, הובלות ו\או טיפול מסוים בסחורה.
  • כספים ורווחים- האם קיים הסדר מול הבנק מולו המייבא פועל לצורך מכתבי אשראי במידת הצורך, לתהליך היבוא? האם קיים איזשהו תקציב מוגדר לפעילות יבוא זו הכולל הוצאות נוספות במידת הצורך או שמה הפעילות מתוקצבת על פי תקציב יחסית נמוך? יש לנקוט באמצעי זהירות עקב כך מכיוון שתהליך יבוא לרוב מורכב מהוצאות רבות תחילה ורווחים לעיתים נראים רק לאחר תקופה מסוימת- מיותר לציין כי לעיתים התופעה מתישה ומתסכלת עבור היבואן.
סוגיה נוספת אותה אנו משבחים בנפרד היא בתחום השיווק ומכירות של המוצר אותם אנו מעוניינים להביא לישראל. אחד מהכלים לגרום לעסק לשגשג ולצמוח כלכלית ועסקית הוא שיווק ופרסום טוב ונרחב בנוסף להפצה נכונה, תוך כדי פילוח נכון של קהל היעד לרכישות של המוצרים המשווקים. לסיכום, הכנה מדוקדקת של עסקת היבוא על כול היבטיה בלי לפסוח על אף אחד מהשלבים ובליווי עסקי של יועץ המתמחה בתחום תחסוך ליבואן הרבה כספים, זמן יקר ובלבול. המאמר נכתב על ידי דוד זוהר – ייעוץ עסקי בתהליכי יבוא - יועץ בכיר להליכי יבוא ועוסק בפועל ביבוא מאז שנת 1991 . לפרטים: 052-2299640 09-8821983