תכונותיו של מנהל חיצוני בחברות פרטיות משפחתיות

מאמר מערכת פורסם: 02.02.2012
תכונותיו של מנהל חיצוני בחברות פרטיות משפחתיות

חברות משפחתיות מפתחות תרבות ארגונית המושפעת, מטבע הדברים, מרקע תרבותי ותקשורת בין- אישית המאפיינת את המשפחה. חברות אלו, נוטות לשמור ביתר- שאת על מעגל סגור של מידע והאצלת סמכויות בתוך המשפחה, מתוך מטרה לשמור על המערכת בידי הנחשבים נאמנים לה.

סיטואציות שונות, כמו: העברת השליטה מדור ראשון לדור המשך, חילוקי דעות או לחילופין, צמיחה מואצת של חברה, עשויים להעמיד במבחן את היכולות העסקיות והאינטרסים השונים של בעלי השליטה. החוסן הנובע מקרבה משפחתית עשוי להוות בעיה במסגרות עסקיות, בהיותם של בעלי השליטה מחוברים מחד, אך מאידך, חלוקים בדעותיהם בנוגע לנושאים העסקיים אותם יש לנהל בשוטף.

במקרים מסוימים, שוכרות חברות אלו שירותי ניהול עסקי ע"י העסקת מנהל חיצוני, מנהל כללי או מנהל מקצועי דוגמת מנהל כספים. מדובר במצבים בהם בעלי השליטה אינם מעוניינים ביתרון ניהולי למי מהם, או שאינם מצליחים לקבוע חלוקת סמכויות ביניהם, ולחילופין במצבים בהן החברה גדלה, ומתבקש הצורך במנהל שידע לתת מענה מקצועי.

בחירת מנהל חיצוני ממילא מורכבת. המנהל הנבחר נדרש לענות על מכנה משותף של כל בעלי השליטה. זו הציפייה. ואולם, זו ציפייה שבדרך כלל קשה לעמוד בה בהמשך, לא בהכרח בגלל המנהל הנבחר, אלא לרוב עקב הסיטואציות העסקיות המשתנות אשר נדרשות לתגובות עסקיות שונות, ושלא תמיד עולות בקנה אחד עם התפיסה השונה של בעלי השליטה את הסיטואציה, והדרך הניהולית והמקצועית שבה יש לנקוט.

אילו תכונות ראוי שיהיו לו, למנהל חיצוני, אשר נשכר לבצע את תפקידו בחברה פרטית – משפחתית?

אינטליגנציה רגשית - הנושאים המקצועיים, לרבות הניהול והתפעול, מוכרים למנהל מנוסה, מיומן ומקצועי. עם זאת, החושים המחודדים של המנהל, חייבים להגיע, בראש ובראשונה, מתחום האינטליגנציה הרגשית. היכולת לתמרן בין מספר בעלי שליטה שלא תמיד רואים עין בעין. היכולת לנהל כפיפים שבאים מתוך המשפחה, ולעיתים רמתם המקצועית או הניהולית אינה עולה בקנה אחד עם הנדרש, ולא ניתן להחליפם.

מקצועיות ואסרטיביות – מצד אחד, אמנם, נדרש המנהל לכישורי אינטיליגנציה רגשית, אולם יחד עם זאת, חשוב שתהיה לו גם את היכולת לקבל החלטות מקצועיות ולהתוות דרך כפי שנראה לו נכון מבחינה מקצועית וניהולית, ולא כפי שנראה נכון כדי לרצות מי מבעלי- השליטה שניראה, על פניו, דומיננטי. דומה כי סוגיות אלו מאפיינות אינטראקציות שבין בעלי שליטה למנהל בכל חברה. עם זאת, בחברה משפחתית הדברים עולים ביתר שאת, עקב המבנה הסגור ומערכת היחסים הבין- אישית שבין בעלי השליטה, שלעיתים באה לידי ביטוי בהתנהלות היום- יומית, ובמערכת קבלת ההחלטות. בחברות משפחתיות חשוב במיוחד כי המנהל ישדר באופן ברור שמרגע שהוא נבחר, הוא המוביל את התחום עליו הופקד, על כל המשתמע מכך.

מודעות עצמית וקשב – על המנהל להיות מודע לתכונותיו החזקות וגם לחולשותיו (על- מנת שיוכל לשפר ולתקן). בהיותו קשוב לרחשי – הסביבה ולא לרחשי האגו שלו, יכול המנהל ללמוד משהו כמעט מכל עובד בארגון או בחברה ולהוביל להישגים והצלחות. בחברות משפחתיות, חשוב כי המנהל החיצוני יהיה קשוב ביתר- שאת לרחשי הפוליטיקה הארגונית והמשפחתית הסובבת אותו. הוא צריך לתת מקום למשפחתיות אך להימנע מרכילות ולנקוט בעמדות מקצועיות ברורות.

גמישות והוגנות או "היה בן- אדם" – תכונה זו זהה לניהול בחברה משפחתית קטנה או בחברה גדולה. על המנהל לגלות גמישות וסובלנות, חיוביות ביחס לרעיונות חדשים על- מנת לעודד יצירתיות בקרב העובדים ולהקנות להם תחושת שותפות, הודאה בטעויות ולקיחת אחריות וכן מתן קרדיט לכפופים לו (כאשר מגיע להם).

שאפתנות וחתירה למצויינות – על המנהל להיות מזוהה עם החברה ולהוות חלק בלתי נפרד ממנה. הכיצד? ככל שיביא את החברה להישגים גדולים ומשמעותיים יותר, אשר יהיו מזוהים עימו ועם עבודתו המקצועית, יהיה לו קל יותר לבצע שינויים או תהליכים משמעותיים וגדולים יותר מצד אחד, ומצד שני, לבעלי- החברה יהיה קשה לוותר עליו.

תהליכי- ניהול באופן כללי, בכל חברה או ארגון שהוא, מצריכים התמודדות עם מצבים ודילמות. דילמות אלו מעיבות לעיתים על האתגרים הניהוליים והמקצועיים שממילא עומדים על הפרק. ההתנהלות היומית בקבלת החלטות, ובמיוחד החלטות לא פופולאריות, וכמו כן המסר שיעביר המנהל, הם שיקבעו אם הוא מוביל או מובל, ובהתאמה, את סיכויי ההצלחה שלו בתפקיד.

המאמר נכתב על-ידי: גדעון מלכי, מומחה בניהול עסקי וניהול כספים, מנכ"ל חברת מרחבים פיננסים בע"מ, העוסקת במתן יעוץ וליווי בתחומי הניהול העסקי וניהול הכספים לחברות במגזר העסקי, לרבות עסקים קטנים ובינוניים וחברות סטארטאפ. לפרטים: 054-4456733.