איך לקבל כסף מקרנות הון סיכון?

מאמר מערכת פורסם: 20.06.2011
איך לקבל כסף מקרנות הון סיכון?

לפני הכל

לפני הפנייה לקרן הון סיכון כדאי לבדוק את אופי הקרן והמשקיעים, זאת משום שקרנות שונות פועלות בתחומים שונים ובלעדיים ולעתים הפנייה כלל לא רלוונטית. חשוב לדעת שכדאי לא רק לחפש השקעה כספית מהקרן, אלא גם סיוע בבניית העסק, פיתוח המוצר ושיווקו. מערכת יחסים עם קרן הון היא אינטימית מאוד ונמשכת כ-7 שנים ולכן חשובה האינטראקציה האנושית והשיתוף בין מנהלי הקרנות לביניכם.

פגישה ראשונה

כדאי מאוד להשיג את הפגישה דרך מישהו שמכיר אתכם וחיבר ביניכם לבין הקרן משום שהקרנות מוצפות בפניות וחשוב לבלוט מעט מול שאר הפונים. מומלץ לשלוח לקראת הפגישה מסמך קצר ומושך על החברה שלכם. אל תפחדו משיחת טלפון מקדימה, בה תוכלו לספק לקרן את כל הנתונים הדרושים. חשוב להציג את צוות הבעלים והעובדים הרלוונטיים ולתת להם להציג את החלק שלהם, על מנת להראות שאתם סומכים על אנשי הצוות שלכם. חשוב גם לצאת מהפגישה לאחר בירור השלבים הבאים:

מה בעל עסק נדרש להקרין על עצמו?

מנהלי הקרן רוצים לדעת שהם משקיעים את מיטב כספם של המשקיעים בעסק שיגשים את כל הציפיות ובעיקר יביא לרווח גדול. המרכיבים החשובים להצגה במצגת לקרן הם:

  • הצגה עצמית- ברורה, תמציתית ומבטיחה.
  • אמינות- שמרו על אחידות, נתונים מאומתים והימנעו מנתונים סותרים.
  • תשוקה- מצאו את המניעים והגורמים שיביאו לתצוגה מלאת כוונה ומוטיבציה.
  • ניסיון- הדגישו את הניסיון הרלוונטי שיוביל את העסק קדימה.
  • ידע- הפגינו ידע רלוונטי מתחום הפעילות שלכם ולגבי סיכויי ההצלחה.
  • מנהיגות – הוכיחו את המנהיגות שלכם בשוק ואת המנהיגות שלכם בחברה.
  • התחייבות- תנו תחושה של התחייבות ומסירות למימוש ההבטחות שתפרסו במצגת.
  • חזון – הרעיון שלכם הוא זה שיוביל את התחום אל השלב הבא, אל העתיד.
  • יכולת להקשיב ולהשתנות- חשוב להותיר זמן לדיון במצגת ולתת תחושה של רצון להקשיב וללמוד מאנשים קצת יותר מנוסים מכם.

מה צריכה לכלול מצגת מצגת מקצועית ומושכת כוללת מספר מרכיבים בסיסיים:

  • לוגו החברה - מופיע באופן קבוע בפינת המסך.
  • סקירה עסקית קצרה של התחום.
  • צוות הנהלה מנצח - תמהיל העובדים שיפיקו את המיטב מהרעיון.
  • ניתוח השוק - מה השלב בו נמצא השוק ולאן הוא מתקדם.
  • תיאור המוצר - תיאור תמציתי וברור של המוצר.
  • מודל עסקי - כי צריך גם להרוויח כסף מכל העניין.
  • יחסים אסטרטגיים - שיתופי פעולה אפשריים וקשרים קיימים עם חברות רלוונטיות.
  • תחרות קיימת ועתידית - זיהוי המתחרים הקיימים וכן, המתחרים האפשריים בעתיד.
  • חסמי כניסה לשוק - כמה עולה להיכנס לתחום ולהתחיל להילחם על נתח שוק.
  • סקירה פיננסית - מהו הבסיס הפיננסי מאחורי הפעילות העכשווית והעתידית של העסק.
  • הון והערכת שווי - מיהם המשקיעים הנוכחיים, כמה כבר הושקע בחברה וכמה היא שווה על פי הערכה ריאלית ומושכלת.