הקמת עסק חדש - בחירת דומיין תחילה

מאמר מערכת פורסם: 07.02.2012
הקמת עסק חדש - בחירת דומיין תחילה

כפי שבטבע רבים מבעלי- החיים אינם זוכים לשרוד, כך גם בעולם העסקים- מעטים הם העסקים השורדים. אחד לעשרה, מתוך כלל העסקים שנפתחים, שורד יותר משנתיים – אכן זהו נתון סטטיסטי מצער שהיזם חייב לקחת בחשבון, בעודו חולם על הקמת עסק משלו. משמעותה של סטטיסטיקה זו היא שהקמת עסק חדש מחייבת עבודת הכנה - ייעוץ ממומחים עוד משלב גיבוש הרעיון ובמקביל, למידה של מקצועות הניהול. עוד נתון שחשוב לקחת בחשבון הוא זירת האינטרנט והקיום של עסק שלך בזירה זו. היום כבר ברור - המערכה השיווקית תוכרע באינטרנט. זו הזירה המרכזית לשיווק ולאינטראקציה עם הקהל בכלל והלקוחות בפרט. לכן, חיוני במיוחד להתמקד בתכנון החדירה לשוק באמצעות האינטרנט, וללמוד לעומק את הזירה.

קודם כל מומלץ להחזיק בדומיין משלך

עוד בשלב התכנון של הקמת עסק חדש, או אולי בשלב החדירה לשווקים חדשים, חיוני לתכנן אסטרטגיה שיווקית - כזו שתכלול פרק נרחב במיוחד בנוגע לשיווק באינטרנט. כיום, האינטרנט משמש ערוץ פרסום אפקטיבי בהחלט. באמצעות מדיה זו, ניתן להגיע ליותר לקוחות חדשים, מבכל מדיה אחרת. הנוכחות, הנגישות והנראות של כל עסק, באמצעות אתר האינטרנט שלו, קובעים את הצלחתו באינטרנט. ההצלחה באינטרנט מובילה כמעט תמיד להצלחה במרחב הפיזי ובעולם האמיתי .
ייתכן שתהליכי המחקר והפיתוח של המוצר או השירות שלך ייקחו זמן רב – חודשים או שנים. עם זאת, יהיה נבון מצדך לרכוש דומיין ולשמר אותו עוד מלכתחילה. דומיין שכזה יהיה גלוי למנועי החיפוש ויצבור ותק. הותק יועיל בעתיד להעלאת דירוג האתר שלך בעיני גוגל, ועקב כך לשיפור מיקומו בתוצאות החיפוש.
היות וקל לרשום דומיין וגם דמי הרישום השנתיים עבור הדומיין נמוכים, ממש לא כדאי להתפתות להצעות "חינם" ולהקים אתר על סאב- דומיין של חברת אחסון אתרים. במצב כזה, מיקום האתר בתוצאות החיפוש בגוגל יוגבל, וככל הנראה יהיה קשה יותר להתברג בדפי החיפוש הראשונים. מכאן, שראוי לו לעסק, שכמובן מעוניין להיות נוכח באינטרנט, להחזיק באתר משלו, בעל דומיין משלו.

האם כדאי שהדומיין יכיל מילת מפתח חשובה ?

שם הדומיין מהווה חלק בלתי נפרד מזהות המותג שלך, ולכן בחירת שם הדומיין כמוה כבחירת שם לעסק או למוצר. שימוש בשם דומיין, הזהה לשם העסק, אכן יסייע לאותם המחפשים - המבקשים למצוא עסק מסוים במנוע החיפוש גוגל. יחד עם זאת, חשוב הרבה יותר שגולשים אשר מחפשים עסק בתחום כלשהו (או שמוכר מוצר כלשהו), ימצאו את העסק שלך תחת התחום שלו או המוצר אותו הוא מוכר. במילים אחרות, השירות או המוצר שהעסק שלך מוכר הוא מילת המפתח שברצונך להיות ממוקם במיקום בולט בתוצאות החיפוש שלה. לכן, עדיף ששם הדומיין יכיל למשל את מילת המפתח המייצגת את שהעסק מוכר. בכך יתאפשר למחפשים בגוגל למצוא בדף התוצאות את העסק שלך בין יתר העסקים המתחרים. בהקשר זה ראוי, כמובן, לציין שהמחפשים הללו הינם לקוחות פוטנציאליים בעלי סיכוי גבוה במיוחד (להפוך ללקוחות).

האם כדאי ששמו של דומיין יהיה כשמו של ידוען או מותג גדול ומפורסם?

לעיתם קיימים בנמצא דומיינים בעלי שמות של ידוענים או מותגים חזקים. דומיינים שכאלו קורצים לאופרטוניסטים ומהווים מוקד משיכה לאתר הנושא את שמו של הידוע או המותג, היות ומדובר בביטויים מחופשים בגוגל (כלומר, הרבה גולשים מחפשים את הביטויים הללו). אכן, ניתן להשתלט על דומיין כזה, אולם יש להיות מוכנים למקרה בו תתקבל תביעה להעביר את הדומיין לחזקת הידוען או המותג. זאת ועוד, ייתכן שהמותג או החברה משוייכים למתחרה שלך, ולא בטוח שתרצה להיות מזוהה עמם או לגרום לבלבול הצרכן. לכן בכל מקרה, כאשר ישנו ספק לגבי שם הדומיין, כדאי להתייעץ מבעוד מועד עם עו"ד המתמחה בדיני- אינטרנט.

איזו סיומת עדיפה לדומיין ?

לכל דומיין ישנה סיומת, מימין לנקודה, הצמודה לשם הדומיין, ומהווה חלק בלתי- נפרד ממנו. הסיומת מציינת לאיזו מדינה וגם לאיזה מגזר (למשל: ממשלתי, אוניברסיטאי, עסקי ועוד) משתייך האתר. גוגל מדרג גבוה יותר את האתרים ששפתם תואמת את הסיומת של הדומיין שלהם ביחס לאתרים שאינם כאלה. כך למשל, אתר הכתוב בעברית ובעל סיומת il ידורג גבוה יותר מאתר הכתוב בעברית ובעל סיומת בינלאומית – com. לעתים קורה שהביטוי המבוקש עבור שם הדומיין תפוס בסיומת הרצויה, ולכן, בעדיפות שנייה, ניתן לבחור סיומת בינלאומית, או בלית ברירה, בסיומת של מדינה זרה.

לסיכום –

בכל פרסום במדיה "הישנה" (טלויזיה, רדיו, עיתונים, שילוט חוצות וכד') מציינים את כתובת האתר (הדומיין) בצורה בולטת. על כן, למרות שרוב הגולשים אינם טורחים להקליד בשורת הכתובת בדפדפן את כתובת האתר המבוקש, בכל זאת, חשוב למתג את העסק שלך בצורה נכונה (וכבר הזכרנו לעיל ששם הדומיין הינו חלק בלתי נפרד מהמותג). חשוב שתהיה קורלציה מובהקת בין שם הדומיין לבין מהות העסק, בשאיפה לאחדות גמורה (זהות מלאה – למשל, עסק לממכר תיקים שהדומיין שלו הוא: tikim.co.il ). האמור לעיל אינו אלא קצה הקרחון. מומלץ ללקט עוד חומר רלוונטי בנושא שיווק באינטרנט וקידום אתרים, וללמוד אותו ביסודיות. בנוסף, ראוי להתייעץ עם מומחים שונים ולהתקדם בצעדים מדודים, תוך שיקול דעת וקור רוח, אל עבר בניית האתר והנוכחות של העסק באינטרנט .