פעילות גיבוש לעובדים מוכוונת יעילות ושיפור תפוקות
פורסם: 20.08.2014
היבטים חברתיים ומשמעותם בתוך ארגון
אספקטים חברתיים אינם מהווים בדרך כלל יעד, בוודאי שלא יעד קצה בארגון. שכן, שם המשחק הוא תפוקה. מפעל יצרני ישאף תמיד לשפר תפוקות ייצור. למטרות חברתיות אין לכאורה ערך רווחי או ערך של תפוקה. יעד כזה, אם קיים, עשוי לנבוע מאידיאולוגיה סוציאלית שתביא מנהל או בעלים לשלב ערכים סוציאליים בניהול הארגון.
ההיבטים האידיאולוגיים, כבודם במקומם מונח. הם חשובים, ומצדיקים בהחלט קיומם של עקרונות מנחים המושתתים על קווים אידיאולוגים. אולם בשורות אלה נדגיש בעיקר נושאים כלכליים-פיננסיים, ואת המדדים שניתן לכמת על פי מבחן התוצאה.
גיבוש עובדים כמנוף כלכלי
בהקשר הזה, נבחן את משמעותן של פעילויות גיבוש לעובדים. ככלל, מצביעים מחקרים שונים על קשר בין אינטראקציה חברתית ומידת שביעות רצון בעבודה. לא קיימות בהכרח עדויות לגבי קורלציה משמעותית בין שביעות רצון לתפוקה אישית של עובד. אלא שהיעדר קשר ניכר כזה נובע מקיומם של משתנים נוספים שלא ניתן לבודד. יחד עם זאת נמצאה קורלציה גבוהה ביותר בין שביעות רצון לבין התנהגויות עובדים, המשליכות בהחלט על תפוקות הארגון כקולקטיב.
התנהגויות שנמצא שהושפעו משביעות הרצון הן מחויבות לארגון, מספר היעדרויות, נכונות לעזוב, והתנהגות עוינת כלפי הארגון כמו התבטאויות נגדו, גניבות, מעשי מרמה וכדומה. מקשר זה נובע שלעניין האינטראקציה החברתית יש השפעה, עקיפה אך משמעותית, על תפוקות עובדים.
Moorman RH, 1993) ; Hackett RD, Guion RM, 1985; Arnold HJ ,Feldman DC, 1982)
מובן שתחושת גיבוש תשליך על תפיסת העובד לגבי האינטראקציה החברתית הקיימת במקום העבודה שלו. פועל יוצא של הדברים הוא הצורך בפעולות מגבשות לעובדי הארגון, שהוא, מעבר להיבט החברתי גרידא, בעל משמעות כלכלית.
פעילות גיבוש מוכוונת תפוקות
על מנת לעמוד ביעד החברתי-כלכלי יש צורך בסיסי ליצור סביבת עבודה עם אווירה נעימה – אלמנט שיחזק אצל כל אחד מהעובדים את התחושה של אינטראקציה חברתית חיובית. לשם כך צריך לקיים קודם כל התוודעות: היכרות שתכלול מעגלים שמעבר לענייני העבודה. כזו שתסייע בפיתוח של סימפטיה ואמפתיה, המתאפשרות בזכות ראייה הומנית. ראייה של הקולגה כאדם עם מכלול רגשי אנושי, מעבר לעוד בורג במערכת.
על הבסיס הזה קל יותר ליצור יחסי אמון ורעות. יחסים כאלה חשובים כדי להביא למצב של תמיכה הדדית בה למשל, איש הייצור או איש הרכש לא רואה רק את יעדיו האישיים, אלא גם את הצרכים של אנשי המכירות והשיווק. יחסים בהם המערכת עובדת בסנכרון, מתוך ראיה מערכתית יותר של כל פרט.
כדאי שפעילות מגבשת תכיל לא רק שכבה של דרגות דומות, אלא שתפנה גם לגיבוש חברתי חוצה דרגות. כך תהיה תרומתה לראיה המערכתית של העובדים גדולה יותר, והיא תסייע בחיזוק הזיקה האישית של כל אחד לארגון, ובהזדהות עם יעדיו ועם מטרותיו.
הרעיון המרכזי של פעילות גיבוש שתהיה מוכוונת יעילות ושיפור תפוקות, היא פניה לעיקרון הסינרגיה. הגיבוש החברתי אמור לסייע לאותו סנכרון מערכתי, כאמור, שיביא למצב של שלם המפיק יותר מסך חלקיו.
פרקטית – זה אומר שלב ראשוני של התוודעות הדדית. פעילות חווייתית שתעזור להביא לחשיפת פנים אחרות אצל כל אחד מהמשתתפים, במידה הנוחה להם. השלב הבא יכיל חיזוק אמון ושיתוף פעולה. מעין משחקים שיחייבו את האלמנטים האלה כדי להצליח כצוות. לאחר הפעילות הכללית, יונחו המשתתפים לבחון את הדברים בראי הארגון. הם יתבקשו לבדוק את היישום הקיים והיישום האפשרי במקום העבודה. זה יכול להתקיים בצורת דיון או במשחקי סימולציה ומשחקי תפקידים. אפשר להגיע לסיכום מפורש של הדברים, ואפשר להשאיר את זה לחשיבה אישית של כל אחד.