פתיחת חנות און-ליין במקביל לפתיחת חנות פיזית
פורסם: 04.08.2014
אסטרטגיה עסקית נשענת כיום במידה רבה על הופעה בכמה שיותר פלטפורמות. לא ניתן להסתפק בחנות פיזית בלבד ובכל תחום יש צורך גם בפתיחת חנות און-ליין. יחד עם זאת, פתיחה של שתי חנויות במקביל כרוכה בלא מעט דילמות:
א. רמת השקעה – בעל העסק צריך לקבוע אסטרטגיה עסקית על בסיס החלטות טקטיות. ההחלטה החשובה ביותר מבחינתו היא רמת ההשקעה הנדרשת בכל חנות. יש כאלה שיעדיפו להשקיע בחנות פיזית ולעצב חנות און-ליין מינימיאלית רק לצרכי תדמית או שיווק, לעומת אחרים שירצו דווקא את ההיפך.
ב. סוג הקהל – קהל היעד קובע במידה רבה את היעילות של אסטרטגיה עסקית. מוצר או שירות הפונים לקהל יעד צעיר מחייבים נוכחות באינטרנט, בעוד חנות בנישה ספציפית יכולה להסתפק בסניף מרכזי.
ג. סוג המוצר – בסופו של דבר, אסטרטגיה עסקית נשענת על סוג המוצר ועל האופן בו ניתן לשנע או לשלוח אותו. יש עסקים שלא יכולים לייצר נוכחות אפקטיבית באינטרנט בשל העובדה שהם מוכרים מוצר או שירות הניתנים להמרה רק בעת מפגש פיזי, כמו זה הקיים בחנות.
חנות פרחים כמקרה מבחן
חנות פרחים היא דוגמא מצוינת לעסק שיכול ליישם עקרונות נכונים של אסטרטגיה עסקית, ולהופיע גם בדמות חנות פיזית וגם בדמות חנות און-ליין. אם בוחנים את המאפיינים של חנות פרחים, מגלים כי ברמת השקעה יחסית סולידית אפשר להשיג רווחים גבוהים ולשרת לקוחות בכל רחבי הארץ. רמת ההשקעה קשורה אמנם לסוג חנות הפרחים ולתכנית העסקית שלה, אולם עדיין מדובר על עסק בו ההשקעה הראשונית היא לרוב משתלמת.
מבחינת סוג הקהל, חנות פרחים מציעה שירות ומוצרים הפונים לצעירים, מבוגרים, גברים ונשים. אין הרבה עסקים עם קהל יעד כל כך מגוון וורסטילי כמו חנות פרחים. זו הסיבה שאת הצעדים הראשונים של רוב חנויות הפרחים בארץ וגם במקומות אחרים בעולם ניתן לראות באינטרנט.
לבסוף, יש לבדוק כיצד סוג המוצר בא לידי ביטוי במקרה המבחן של חנות פרחים. החנות יכולה להציע משלוחי פרחים על בסיס אתר אינטרנט, או להציג אותם לראווה בחנות פיזית. אין דרך אחת לקבוע איזו פלטפורמה יעילה יותר אך מצד שני גם אין ספק לגבי החשיבות של פתיחה מקבילה.
מה אפשר להסיק מכך?
כל הנתונים מראים כי פתיחת חנות און-ליין היא לא פריבילגיה של פירמות או חברות בינלאומיות. גם עסקים קטנים ובינוניים המעוניינים להשקיע באסטרטגיה עסקית יכולים להגדיר מראש את סוג הקהל והמוצר שלהם, לפתוח חנות פיזית במקביל לחנות און-ליין ולהתחיל לגרוף רווחים.
המטרה העיקרית של אסטרטגיה עסקית היא למנוע מעסק להיכנס להוצאות מיותרות, אך במקביל לאפשר לו להשיג תשואות גבוהות ככל האפשר. כדאי לחשוב היטב על האסטרטגיה הנדרשת בכל תחום וליהנות מיתרונות משמעותיים.