ביטוח מקיף לרכבי עובדים ? כל מה שצריך לדעת

מאמר מערכת פורסם: 21.12.2017
ביטוח מקיף לרכבי עובדים ? כל מה שצריך לדעת

חסכון בהוצאות משמעו לעבור לנייר מאיכות ירודה יותר, לשנות חברת שליחויות לאחת זולה יותר ולבדוק בכל פינה היכן ניתן להימנע מהוצאה. לפעמים החיסכון מתברר כמשתלם – אם אין פערי שירות משמעותיים בין חברות השליחויות הרי שהחלפת חברה יקרה באחת זולה מהווה מהלך חכם מבחינה כלכלית. אך לעתים החיסכון מתברר, לפעמים בדיעבד, כמהלך שגוי מבחינה פיננסית. אם לדוגמה הנייר הטוב פחות גורם לתקלות במדפסת שגם מפריעות למהלך העבודה התקין וגם מעלות את ההוצאות הקשורות בתחזוקת המדפסות – הרי שהיה עדיף מלכתחילה לשלם עבור הנייר היקר יותר. באותה הצורה – אין חובה לרכוש ביטוח מקיף לרכבי העובדים. לכאורה, חיסכון והסתפקות בביטוח חובה בלבד הינם בגדר הוצאה מחייבת אבל אולי ניתן לחסוך ולהימנע מרכישת ביטוח מקיף לרכבי עובדים? כמו סוגיית הנייר, החיסכון כאן עלול להתגלות כשגיאה פיננסית בדיעבד.

האם חובה על המעביד לשלם עבור ביטוח רכב מקיף?

לכאורה, רכישת פוליסת ביטוח מקיף לרכב המשמש את העובדים איננה בגדר חובה. למעשה, בתי המשפט קבעו תקדימים על פיהם בית המשפט סבור כי העובד זכאי להניח כי המעביד מבטח את רכב החברה בביטוח מקיף כך שבמידה ותתרחש תאונה או שהרכב ייגנב הנזק יהיה על המעביד ולא על העובד.

בנצרת הוגשה תביעה כנגד נהג אמבולנס שהיה מעורב בתאונה מבלי שהאמבולנס יהיה מבוטח על ידי החברה ששכרה את שירותיו. בית משפט השלום קבע כי מעולם לא נאמר מפורשות לנהג כי האמבולנס מבוטח בביטוח מקיף, אולם בית המשפט המחוזי קבע שאין בכך עילה לחייב את נהג האמבולנס בתשלום עבור הנזק שנגרם ובית המשפט העליון אף חיזק את הטענה וקבע שאי תשלום עבור ביטוח מקיף מהווה מחדל רשלני מצד החברה. כך שגם אם אין חובה בחוק ולא ביטחתם – סביר ותאלצו לשלם בכל זאת, וזה לפני שדיברנו על ההוצאות הכרוכות במשפט שכזה.

האם חובה על המעביד לשלם עבור ביטוח צד ג'?

במשפט אחר נגרם נזק לצד ג' כאשר אשמתו של העובד בתאונה הייתה ברורה. גם במקרה זה בית המשפט פסק שבגלל יחסי העובד מעביד המיוחדים המתבטאים במתן רכב, וכיוון שברור שמתן הרכב פועל גם לטובת העסק, אפילו במקרים בהם הרכב ניתן לעובד לשימושו הפרטי בנוסף על השימוש בזמן העבודה, חובתו של המעביד לשלם עבור ביטוח מקיף וביטוח צד ג' לרכב, כשם שחובתו לדאוג לתקינות הרכב.

האם יש משמעות למי אשם בנזק שנגרם?

בתי המשפט קבעו כי כל עוד הנזק נגרם כתוצאה משימוש סביר ברכב, אין להטיל את האחריות על העובד. רק כאשר האשמה מוטלת בבירור על העובד, על המעסיק להוכיח כי היה מדובר ברשלנות חמורה  הגובלת בפגיעה מכוונת או אדישות מופגנת כלפי גרימת נזק לרכב החברה על מנת שניתן יהיה לתבוע את העובד על נזקים שנגרמו למעסיק כתוצאה מהאירוע.

בשני התקדימים שהובאו האשמה לתאונה הייתה של העובד. במקרה הראשון קבע בית המשפט כי החברה לא הוכיחה אשמה מעבר לשימוש סביר. עלות ההתדיינות המשפטית כמו גם עלות תיקון הנזקים היו כולם על החברה. במקרה השני אשמת העובד הייתה ברורה יותר ופסק הדין קבע כי הוא יישא ב-20% מעלות התביעה בה נתבע עקב אשם תורם.

במידה והרכב מבוטח בביטוח מקיף, מי אחראי לתשלום ההשתתפות העצמית?

נושא ההשתתפות העצמית לעתים קרובות אינו מוסדר במסגרת הסכם העבודה בין המעסיק לעובד. כאשר הנושא מוסדר, האחריות לתשלום דמי ההשתתפות העצמית היא לרב על הצד שנקבע במסגרת הסכם השכר, כל עוד גובה ההשתתפות העצמית אינו עולה על רבע משכר העובד. 

כאשר הנושא אינו מוסדר במסגרת הסכם העסקה – הנושא הופך לסבוך. ראשית, ללא הסכמת העובד לא ניתן לנקות משכרו כלל, למעט מקרים בהם מדובר בשכרו האחרון. שנית, לפני ניקוי דמי ההשתתפות העצמית משכרו של העובד, בין אם מדובר בשכר שוטף או בשכר האחרון, על המעסיק להוכיח במסגרת תביעה בבית משפט כי הנזק נגרם כתוצאה מרשלנות פושעת של העובד ולא במסגרת שימוש סביר. רק להדגיש: לא מספיק להוכיח את אשמת העובד בנזקים אלא רשלנות פושעת, שאינה מוגדרת באופן מוחלט בחוק. לדוגמה רשלנות פושעת היא נהיגה תחת השפעת אלכוהול או אי-ציות לצמרור עצור. דוגמה למצב בו התאונה נגרמה באשמת העובד אך לא הייתה כרוכה בכך רשלנות פושעת, היא מקרה של תאונה כתוצאה מהסחת הדעת.

במידה ונושא ההשתתפות העצמית מוסדר בהסכם העבודה – ההסכם לרב מחייב. במידה והנושא אינו מוסדר והעובד מסכים כי התאונה נגרמה באשמתו ומסכים לשאת בעלויות ההשתתפות העצמית – עלויות אלו יקוזזו משכרו בשיעור שלא יעלה על רבע משכרו. במידה והעובד אינו מסכים לשלם את דמי ההשתתפות העצמית על המעסיק לתבוע את העובד ולהוכיח בפני בית המשפט כי הנזק נגרם כתוצאה מרשלנות פושעת של העובד ורק אז ניתן לגבות את דמי ההשתתפות העצמית מהעובד.

מה ניתן להרוויח מביטוח מקיף לרכב?

במקרי תאונה או גניבה, ביטוח מקיף לרכב עשוי להתגלות כמשתלם גם מבחינת המשכיות העבודה השוטפת. במרבית הפוליסות ניתן להוסיף חבילת הטבות הכוללת לדוגמה רכב חלופי במקרים של גניבה או טוטאל לוס. במקרים אלו, אין איבוד עבודה עקב חסרון רכב בצי הרכבים עד להשגת רכב חלופי. רכבים חלופיים אלו מגיעים היום עד לבית העובד או מקום העבודה, דבר שחוסך אף הוא בזמן ומונע היעדרות.

חבילת ההטבות כוללת על פי רב גם שירותי דרך וגרירה. שירותים אלו מבטיחים מוקד 24/7 המטפל בתקלות רכב ודואג לחילוץ עובד שנתקע עקב השבתת הרכב. מלבד הנוחות, שירות זה גם הוא מונע בזבוז של זמן עבודה יקר. הטבה זו והטבות נוספות כגון כיסוי שמשות, מראות ופנסים אינם נוספים לעבר הביטוחי וניתן להשתמש בשירותים אלו ללא ייקור פוליסות ביטוח עתידיות על הרכב.

הטבות נוספות כוללות הוספת נהגים זמנית לפוליסה. בין אם מדובר בשימוש פרטי ברכב ומתן הרכב לבן החייל החוזר לסוף שבוע או הוספת עובד לפוליסה לתקופה בה העובד שבדרך כלל נוהג ברכב שוהה בחול.

 

 

ביטח מקיף הוא אמנם עסק לא זול, אך במידה ומתרחש אירוע ביטוחי הוא הכרחי. מעסיק אינו יכול לחייב את העובדים לשלם עבור נזקים לרכבי החברה או נזקים שרכבי החברה גרמו במידה ולא בוטחו. עובד יהיה חייב בתשלום כלשהו (כולל דמי השתתפות עצמית) רק במידה והנזק נגרם כתוצאה מרשלנות פושעת שהוכחה במסגרת תביעה כנגדו על ידי המעסיק. 


    מאמרים שיכולים לעניין אותכם: