הנהלת חשבונות לעסקים קטנים

מאמר מערכת פורסם: 28.08.2014
הנהלת חשבונות לעסקים קטנים

הנהלת חשבונות מיוחסת לתיעוד כלל הפעולות הפיננסיות של בית העסק, על פי כללי החשבונאות הנהוגים על ידי רשויות המס בישראל.
מבחינה חוקית ניתן לנהל באופן עצמאי את הספרים הפיננסיים, אולם בעלי עסקים רבים בוחרים להשתמש בשירותיו של בעל מקצוע, שינהל עבורם את ספרי הרישום ואת הדיווחים למס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. בעל העסק המשתמש בשירותיו של בעל מקצוע בתחום הנהלת חשבונות, מעניק לעצמו את האפשרות להתרכז בקידום ופיתוח העסק, במקום בבירוקרטיה הנדרשת בהתנהלות מול רשויות המס.

דרישות החוק מעסקים קטנים
פקודת המיסים מחייבת עסקים קטנים (עוסק פטור או עוסק מורשה), לנהל את ספרי החשבונות על פי שיטת הנהלת חשבונות חד צדדית. שיטה זו מחייבת את בעל העסק לרישום תקבולים והוצאות בלבד, ללא יצירת איזון בין סעיפי ההוצאות להכנסות, כנדרש מבעלי חברות בע"מ.

הנהלת חשבונות בעסק קטן
עוסק מורשה מחויב בניהול רשימה מסודרת של הוצאות והכנסות העסק, מיד עם ביצוע העסקה.
רוב בעלי העסקים בוחרים בתוכנה להפקת חשבוניות וקבלות המתעדת באופן אוטומטי את הרשומות, אך עצמאים בעלי נפח פעילות קטן, בוחרים ברישום ידני בספר הוצאות ותקבולים.
ניהול בטבלת אקסל איננו חוקי מבחינת מס ההכנסה, שכן ניתן לשנות את הנתונים מבלי להשאיר לכך עקבות, בניגוד לרישום ידני המחייב מחיקה או תוכנה השומרת את כלל השינויים שבוצעו במערכת.

מנהל חשבונות או רואה חשבון
עסקים בכל גודל נדרשים לניהול חשבונות, בין אם הדבר מבוצע על ידי בעל מקצוע המוסמך לעסוק בתחום, מנהל חשבונות, ובין אם מדובר על תכולה המבוצעת על ידי בעל העסק. מלבד רישום ההכנסות וההוצאות, וחישוב המקדמות הנדרשות מול מס הכנסה ומע"מ, מנהל החשבונות אחראי על הפקת חשבוניות והוצאת קבלות, תשלום משכורות לעובדים ולספקים, גביית חובות, ניהול מלאי וכל האספקטים הפיננסיים של העסק.
אחת לרבעון, או אחת לשנה, מכין מנהל החשבונות דו"ח תקופתי המועבר לאישורו של רואה חשבון, המאשר או מתקן את הדו"ח שהוכן על ידו. מנהל חשבונות נדרש בכל בית עסק, כאשר היקף הפעילות ומורכבותה קובעת את היקף המשרה הנדרשת, וזאת לעומת רואה החשבון הנדרש אחת לתקופה או לעבודה קבועה בחברות בעלות נפח פעילות גדול הרבה יותר.

הנהלת חשבונות לבד או בעזרת בעל מקצוע?
התנהלות מול רשויות המס איננה נחלתם של בעלי המקצוע בלבד, מס הכנסה, מע"מ וביטוח הלאומי מפעילים מרכזי שירות וייעוץ בכל רחבי הארץ ומסייעים במילוי הטפסים ותשלום המקדמות, אם כי זמן ההמתנה לקבלת שירות הינו ארוך מהרגיל...
ניהול עצמאי יאפשר לכם לחסוך כמה מאות שקלים בשנה, ויחייב אתכם לבדוק את מצב המזומנים של העסק בכל יום, וזאת בכדי לאמוד את המצב השוטף של העסק. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון את הזמן הנדרש להבנת כלל המונחים וההתנהלות הנכונה מול רשויות הממשלה, וזאת לעומת הניסיון, הידע והקשרים הקיימים ברשותו של בעל המקצוע. יש לזכור את הזמן הדרוש למילוי הדו"חות השונים הנדרשים על ידי גופים אלו, לעומת הזמן הדרוש להעברת כלל החומרים למנהל החשבונות אחת לחודשיים.

לסיכום, עליכם לבחון את דרך ניהול החשבונות שלכם, על פי נפח הפעילות העסקית ומידת הקשב שלכם לנושאים שאינם קשורים לליבת העיסוק שלכם. עוסק פטור המוציא מספר מועט של קבלות בתקופה, יכול לנהל את ענייניו הכספיים לבדו ולהיעזר ברואה חשבון לטובת הגשת הדו"ח השנתי וביצוע תיאום מס פשוט יחסית. אולם, עצמאי בעל פעילות כלכלית ענפה, גם אם ירצה בכך, לא יוכל לנהל לבדו את עסקיו וגם את ענייני המס, ולכן יידרש לשירותיו של מנהל חשבונות שיסייע ברישומים, הוצאת תשלומים ודו"חות תקופתיים מול רשויות המס.
חיסכון הזמן והעיסוק בנושאים חשובים אך לא אסטרטגיים אלו, יעניקו לבעל העסק את השקט התעשייתי לפתח ולמנף את הפעילות העסקית.


    מאמרים שיכולים לעניין אותכם: