עסק חדש ? מה חשוב שתעשי?
פורסם: 23.07.2017
בחרת לצאת לדרך עצמאית ולהיפרד מחייך כשכירה. זה אמנם נשמע כמו חופש מוחלט אך בדרך אליו תצטרכי להכיר ולשלוט במספר נקודות עליהן חייבים להקפיד – אילו פעולות מומלץ מאוד לבצע על מנת שהעסק יוכל להתחיל לפעול ולהתפתח בצורה חלקה? להלן מקרה בוחן של אישה אשר מעוניינת להקים עסק קטן על מנת שתוכל לעבוד בתחום התמחותה כקוסמטיקאית מקצועית, באופן עצמאי לחלוטין. כמובן שדוגמה זו רלבנטית עבור עסקים קטנים חדשים במגוון תחומים.
בירורים ופעולות בירוקרטיות כשלב מקדים לפתיחת העסק
נניח שהקוסמטיקאית המקצועית שלנו כבר עוסקת בתחום כשכירה או שצברה ניסיון בתור פרילנסרית, ועתה היא שוקלת להקים עסק באופן "רשמי" כך שתוכל לעסוק בתחום כעצמאית לכל דבר ועניין. עוד בטרם פתיחת העסק כדאי להבין מהן האפשרויות העומדות בפנייך מבחינה בירוקרטית. על פי רוב, עבור עוסקים קטנים מומלץ לפתוח בשלב ראשון מה שמכונה באופן רשמי "עוסק פטור" (לשעבר "עוסק זעיר"), או לחילופין "עוסק מורשה". ההבדל העיקרי הוא כי עוסק פטור מנפיק ללקוחותיו קבלות (במקום חשבוניות) והינו פטור ממע"מ. עוסק פטור מתאים לעוסקים קטנים אשר כלל המחזור הצפוי להם אינו צפוי להיות מעל למאה אלף שקלים בשנה (שימי לב – מדובר במחזור, לא הכנסות. כלומר – סך הקבלות שתרשמי ללקוחותייך, לפני ניכוי מס הכנסה וביטוח לאומי).
מנקודת מבטה של אותה קוסמטיקאית, כדאי לנסות ולחשב בשלב זה מהו היקף הפעילות הצפוי במהלך השנה הקרובה. לדוגמה, במידה ואת מעוניינת לא רק להעניק טיפולים ושירות מסוים אלא גם למכור מוצרי קוסמטיקה, ייתכן בהחלט כי סך המכירות בצירוף ההכנסה מטיפולים וכו' יעבור את גבול מאה אלף השקלים, ולכן עדיף מלכתחילה לפתוח עוסק מורשה, ולא פטור.
חשוב בשלב זה לא להיבהל מהבירוקרטיה – הקמתו של עוסק פטור או של עוסק מורשה אינה פעולה בירוקרטית מסובכת. ניתן לעשות זאת בתוך כמה שעות ועל ידי ביקור במשרדי מס הכנסה ומילוי של כמה טפסים.
יועץ מס, רואה חשבון או יועץ כלכלי – מה מכל אלו נחוץ ו/או מומלץ?
נעבור לאנשי מקצוע עימם מומלץ לעבוד עבור הקוסמטיקאית שלנו אשר מקימה עסק חדש. בתור עצמאית, תצטרכי להגיש בסיומה של כל שנה דו"ח מסכם אשר כולל פירוט של הכנסות והוצאות ובעקבות דוח זה לשלם או לקבל חזרה דמי ביטוח לאומי, מס הכנסה וכו'. לאורך השנה יש לשלם מקדמות לביטוח לאומי, ובסיומה לבצע חישוב וקיזוז. כל זה עלול להיות מסובך יותר או פחות, בהתאם להיקף הפעילות העסקית ואופייה, ולכן מומלץ לעבוד עם איש מקצוע כלשהו במתמחה בתחום זה. עבור עוסקת פטורה, יועץ מס בהחלט יכול להספיק ולעשות את העבודה. במקרה של עוסקת מורשית, ייתכן ויהיה כבר צורך בעבודה עם רואה חשבון. אלו הם אנשי מקצוע אשר העבודה עימם היא לרוב מתבקשת (מרביתנו איננו רוצים או יודעים כיצד להתמודד עם הבירוקרטיה השוטפת הכרוכה ברשויות המסים וכו'), ויכולה לחסוך לא מעט כסף בסופו של דבר.
בנוסף, כדאי לשקול גם עבודה עם יועץ פיננסי, לפחות בתקופת הקמת העסק, על מנת לנסות ולבנות תכנית עסקית ממשית אשר תעלה את סיכויי השגשוג העתידי של העסק החדש. ייעוץ זה אינו הכרחי, גם אם מומלץ. לדוגמה, במידה ואותה קוסמטיקאית נמצאת בעולם הקוסמטיקה כבר זמן מה, מכירה את התחום ואת המחירים, מקושרת ללקוחות וספקים שונים וכו' – ייתכן בהחלט כי תוכל להקים את העסק ולעבור לפעול כעצמאית, ולשכור שירותי ייעוץ ותכנון פיננסי רק בשלבים מאוחרים יותר בהם העסק יתרחב.
תחילת בניית מערך השיווק והפרסום
לאחר שדאגנו לפרטים הבירוקראטיים הגיע הזמן להתחיל לבנות את מוניטין העסק על ידי בניית מערך שיווק ופרסום. בשלב ראשון תוכלי לעשות חלק גדול מהעבודה בעצמך – נוכחות ברשתות החברתיות ושיווק העסק החדש במדיה הדיגיטלית הוא כיום ערוץ שיווק מרכזי והכרחי, ולפחות חלק מהשיווק הזה את יכולה לעשות בעצמך. לאחר שפתחת חשבון ברשתות החברתיות השונות לעסק החדש (או לעצמך כקוסמטיקאית מקצועית ועצמאית), התחילי לפעול גם בערוצים אחרים בעולם האינטרנט – העלי סרטונים הקשורים למקצוע שלך לאתרי צפייה ישירה, היכנסי לפורומים של קוסמטיקה ואיפור והתחילי לפעול בהם וליצור קשרים והיכרויות עם כמה שיותר אנשים רלבנטיים וכו'. ייתכן בהחלט כי כבר בעתיד הקרוב פעולה מתבקשת מבחינתך תהיה לפנות לאנשי שיווק דיגיטלי מקצועיים על מנת לבנות לעצמך קמפיין שיווק דיגיטלי של ממש, הכולל בניית אתר אינטרנט וקידומו, שיווק בפייסבוק ועוד...
לסיכום, ישנם כמה תחומים עיקריים בהם תהיי חייבת לפעול בעת הקמת עסק חדש. במידה ותדאגי לנקודות חשובות אלו, העסק יתחיל לפעול בצורה חלקה ותוכלי לעבור ולהתמקד בהרחבתו ופיתוחו.