רכב חברה? כל מה שחשוב לדעת על עסקאות ליסינג תפעולי

מאמר מערכת פורסם: 21.03.2019
רכב חברה? כל מה שחשוב לדעת על עסקאות ליסינג תפעולי

 

בארצנו שאינה מבורכת בתחבורה ציבורית זמינה ואמינה, רכב לשימוש פרטי הוא כמעט הכרח המציאות. בעבר, חברות נהגו להחזיק ציי רכבים עבור עובדיהן. כמו דברים רבים אחרים בשוק, גם שוק ציי הרכב עבר לשיטת מיקור חוץ, או מה שלמעשה ידוע בשם ליסינג תפעולי. במקום שהחברה תחזיק אנשים שידאגו להשיג בעצמם ביטוח רכב זול ומשלתם, ינהלו משא ומתן מול היבואנים, יבזבזו זמן עבודה יקר על העברת טסטים, טיפולים במוסך, ותור בדואר לתשלום אגרת הרישוי – עברנו לשיטה חדשה. רוכשים שירות מחברה שתחום התמחותה הוא ניהול ציי רכב. לשיטה יתרונות רבים: חברת הליסינג התפעולי מתמחה בניהול ותחזוקת ציי רכבים, כל כאב הראש הכרוך ברכישה ומכירה, מוסך ותחזוקה, ביטוח ואגרות – עליהם. החברה בע"מ זוכה להכרה במלוא ההוצאות לצורכי מס, העובדים שמקבלים את הרכב משלמים דרך משכורותיהם שווי שימוש, לא צריך יותר לשלם משכורות לאנשי מחלקת הרכב והדובדבן שבקצפת – ההוצאה צפויה וקבועה. פתאום הלך המנוע? אם הרכב הוא רכב של החברה מדובר בהוצאה בלתי מתוכננת גדולה. בליסינג תפעולי הרכב הוא של חברת הליסינג והוצאה כזו היא בעיה שלה, לא של החברה שמקבלת את שירותי הליסינג.

 

האם יש הבדל בין חברה בע"מ לעוסק מורשה?

 

אחד הדברים היותר אטרקטיביים כאשר מדובר על רכב ליסינג תפעולי לשימוש חברה או עצמאי הוא ההכרה לצורכי מס. לפני שחוגגים, צריך להכיר את כל העובדות: לא תמיד מלוא ההוצאה מוכרת, תלוי בסוג החברה ובאופן השימוש ברכב.

 

כאשר מדובר בחברה בע"מ המעניקה לעובד רכב לשימושו הפרטי תוך ניקוי שווי שימוש חודשי ממשכורתו של העובד – ניתן להכיר במלוא הוצאות ליסינג תפעולי לצורך מס. במידה ומדובר בעוסק מורשה או שאינו רשום כחברה בע"מ, ניתן לעבוד עם ליסינג תפעולי לעסקים קטנים. גם אם הרכב ניתן לעובד ניתן להכיר רק ב- 45% מההוצאות לצורכי מס. במקרה של עוסק מורשה המעסיק עובדים – אין צורך בתשלום דמי שימוש.

 

ומה לגבי סוגי הליסינג השונים?

 

כמו שיש חברות מסוגים שונים כך יש גם סוגי ליסינג שונים. ראשית יש ליסינג שהוא סוג של הלוואה בתנאים טובים. ליסינג כזה נקרא ליסינג מימוני (יש מקומות בהן הוא גם נקרא ליסינג פרטי). הרכב משועבד עד למלוא החזר ההלוואה ולא ניתן כל שירות תחזוקה בעבור הרכב (לא ביטוח, לא אגרות, לא מוסך וכדומה). בסיום התקופה הלווה יכול להחליט האם לרכוש את הרכב או למעשה להשאיר אותו בחברת הליסינג תמורה סכום המשמש להתחלת עסקת ליסינג נוספת. משך ההלוואה הוא קריטי כאן. כאשר משך ההלוואה הוא חמש שנים ויותר, ההוצאה תוכר לצרכי מס אך אם תקופת ההלוואה קצרה יותר – רק הריבית והפחת ניתנים לקיזוז.

 

סוג נוסף הוא ליסינג תפעולי חלקי (גם סוג זה נקרא במספר מקומות ליסינג פרטי). כאן מדובר בחוזה שירות בו החוכר מקבל רכב לשימושו, לרב לתקופה של שלוש שנים, תמורת תשלום קבוע שיכול לכסות גם נושאים כמו אגרות וביטוח אך אינו מכסה טיפולים במוסך, תיקוני צמיגים, שירותי דרך וכדומה. רשויות המס מתייחסות לליסינג מסוג כזה כאל ליסינג תפעולי מלא: חברות בע"מ שמורידות מהמשכורת דמי שימוש יכולות להכיר במלוא ההוצאות ואילו עוסקים מורשים יכולים להכיר בעד 45% מההוצאות, ללא תשלום שווי שימוש.

 

יתרונות הליסינג התפעולי

 

 

 

·         ליסינג תפעולי אינו דורש השקעת משאבים ראשונית גדולה לרכישת רכב

·         ניתן לחסוך בזמן עובדים ומשכורות כיוון שחברת הליסינג היא זו האחראית על מתן השירותים השונים

·         אין צורך לשבור את הראש כאשר מגיע הזמן למכור את הרכב

·         הרכב אינו בבעלות החברה אלא בבעלות חברת הליסינג

·         קיימת אפשרות לליסינג תפעולי חלקי המכסה רק את נושא האגרות והביטוחים, ללא טיפולי מוסך ותחזוקה שוטפת

·         בליסינג תפעולי מלא אין הוצאות לא צפויות מראש

·         חברה בע"מ המפחיתה שווי שימוש מעובדים שברשותם רכב חברה זכאית להכרה במלוא ההוצאה לחישובי מס

·         עוסקים מורשים שאינם מקזזים שווי שימוש ממשכורות העובדים זכאים להכרה ב-45% מההוצאות לצורכי מס

 

·         הכרה בצרכי מס קיימת רק כאשר מדובר בעסקה ליסינג תפעולי, מלא או חלקי, שבו הרכב נשאר לאחר סיום התקופה ברשותה של חברת הליסינג וכאשר חברת הליסינג מעניקה לפחות כאופציה כיסוי של לפחות חלק מהטיפול הנדרש בצי הרכב.

 


    מאמרים שיכולים לעניין אותכם: