רוצים לקנות בית ולהפוך אותו למשרד? כל מה שצריך לדעת
פורסם: 26.12.2018
בשנים האחרונות אנחנו חווים מהפיכה טכנולוגית של ממש, מהפיכה שיש לה השלכות משמעותיות על עולם העבודה. אינטרנט מהיר, שיחות ועידה בווידאו, שיתוף קבצים מרחוק הם רק חלק מהנושאים שהופכים את העבודה מהבית לקורצת עבור רבים. הצד האחר של המטבע הם מחירי הדלק הגבוהים, הפקקים ומקומות החנייה המועטים. עבודה מהבית חוסכת זמן ומאפשרת גמישות בשעות העבודה. לצד הנוחות והיתרונות הברורים כדאי לזכור כי כמות הסחות הדעת הקיימות בסביבה הביתית גבוהה גם היא ואלא אם כן מדובר באדם עם משמעת עצמית גבוהה ויכולת לבצע הפרדה ברורה בין "זמן בית" ו"זמן עבודה" הפרודוקטיביות עלולה להיפגע.
עבודה מהבית אינה רק נחלת ביתם של שכירים. גם עצמאים רבים נהנים מהיתרונות הגלומים בעבודה מהבית וכן בתי עסק קטנים. עבור עצמאים ובעלי עסק קטנים עבודה מהבית פרושה בנוסף צמצום ההוצאות הכרוכות בהשכרת משרד, ניהולו ותפעולו. כאשר המשרד מתנהל מהבית הפרטי העצמאים זכאים לקבלת הטבות מס, וחייבים בחלק מחובות הנהוגים לגבי משרדים ועסקים המנוהלים כיחידה נפרדת.
חישוב החלק היחסי של המשרד מהבית
ישנן סיבות רבות לבצע הפרדה ברורה של המשרד מיתר הבית. ראשית, יצירת סביבת עבודה נפרדת, מאפשרת יצירת הפרדה ברורה יותר בין "זמן בית" ל"זמן עבודה" גם עבור האדם העובד וגם עבור יתר בני הבית. מבחינת חוקי המס, כאשר המשרד הביתי מופרד מיתר הבית, קל יותר לחשב את החלק היחסי בהוצאות השונות עליהן ניתן לקבל החזרי והטבות מס. השיטות המקובלות לחישוב החלק היחסי של המשרד מכלל הבית הן על פי השטח היחסי אותו תופס המשרד הביתי או אם מדובר בחדר נפרד אפשר לחשב כחלק יחסי ממספר החדרים – 25% מבית בן 4 חדרים, למשל.
ניתן להכיר בהוצאת ריבית משכנתא של 80% מחלק המשרד מכלל תמהיל משכנתא המשולמת עבור הבית כולו. הוצאה זו אינה ההוצאה היחידה המוכרת עבור משרדים ביתיים. הוצאות נוספות דומות נוגעות לשכירות, דמי ועד בית, ואף אחוזי פחת מבנה. למרות האפשרות להכיר בחלק מההוצאות כהוצאות משרדיות, רצוי להשתמש במחשבון תמהיל משכנתא כדי לעזור ביצירת משכנתא מתאימה כך שתהיה זולה ככל הניתן והלווה יוכל לעמוד בהחזרים הנובעים ממנה.
הטבות מס מלאות מוכרות – מס הכנסה ומע"מ
כל הוצאה שהיא בלעדית למשרד – ציוד משרדי, מחשבים, קמת אתר אינטרנט לצורך שיווק, תיקונים ואחזקה למשרד עצמו, אינטרנט, חלק היחסי בחשמל וכדומה יוכרו במלואם כהוצאות עסק, גם עבור מס הכנסה וגם עבור המע"מ. אם ניתן, רצוי לייחד קו טלפון נפרד לעסק ואז הוצאות הטלפון במלואן יוכרו לטובת העסק.
ישנן הוצאות שקשה מאד להפרידן מהוצאות הבית הפרטי דוגמת אוכל וכיבוד או חומרי ניקוי. בפועל, חומרי הניקוי מוכרים כחלק היחסי של המשרד מהבית ואילו בנושא האוכל לרב מוכרות רק הוצאות בגין שתיה חמה וכיבוד קל: קפה, חלב, סוכר, מים מינרליים או עוגיות.
הוצאות מוכרות לטובת מס הכנסה שאינן מוכרות לצורך החזרי מע"מ
כל הוצאה הנוגעת למבנה עצמו: משכנתא, פחת מבנה, דמי ועד בית, ארנונה וכדומה יכולות לקבל הכרה כהוצאות מוכרות עבור מס הכנסה אך אינן מוכרות לצורך מע"מ. בנוגע לשכירות המצב מעט סבוך יותר. ניתן להכיר בהוצאות היחסיות של השכירות רק במידה וינוכה מס בשיעור של 30% ממשכיר הדירה או שלמשכיר הנכס יש פטור מניכוי מס במקור לגבי השכרת הנכס וכן שחוזה השכירות שנחתם הוא חוזה שכירות עסקית. כיוון שמרבית משכירי הדירות אינם מעוניינים לנקות את שיעור המס הדרוש, קשה להשיג החזר עבור הוצאות שכירות.
חובות המשרד הביתי
מלבד הטבות מס המגיעות בגין ניהול העסק מהבית, ישנן גם חובות שכדאי להיות מודעים לגביהם. ישנם סוגי עסקים מסוימים הדורשים הוצאת רישיון עסק למשל עסקי מכירת מזון, קייטנות, מכוני כושר, בידור דוגמאת בתי קולנוע או תיאטראות ועוד. עסקים רבים אינם זקוקים לרישיון עסק כמו מרפאות, מקצועות חופשיים, וכדומה. כדי לברר האם העסק המופעל מהבית זקוק לרישיון יש לברר זאת בעירייה באגף רישוי העסקים.
היתר נוסף נדרש הוא לצורך עבודה מהבית הוא היתר לשימוש חורג מאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, היתר הניתן ללא בעיות מיוחדות על פי רב.
לסיכום, ניהול עסק מהבית הפרטי כולל יתרונות רבים, ואף ניתן לקבל עבורו הטבות מס, בדומה לניהול משרד חיצוני. רצוי לברר עם רו"ח לגבי הטבות מס נוספות ייחודיות לסוגי העסק השונים.