אפיון אתרי אינטרנט

מאמר מערכת פורסם: 04.08.2014
אפיון אתרי אינטרנט

אחד מהשלבים החשובים ביותר בבניית אתרי אינטרנט הוא האפיון שלהם. אפיון אתרים הוא תהליך הכרחי לפני בניית אתר לעסק מכיוון שבתהליך זה נקבע כיצד יראה האתר - אילו עמודים יהיו בו, מה יהיו הקטגוריות, איזה תוכן יופיע בו, אילו כפתורים יהיו ולאן הם יובילו, כיצד יראה מהממשק ועוד. למעשה, מדובר בתהליך של תכנון האתר "על הנייר", במטרה להפוך את האפיון לדבר ממשי. ככל שהאפיון יהיה ספציפי ומפורט יותר, כך יגדלו סיכויי האתר להצליח ולהשיג את מטרתכם. בכתבה זו נפרט על אודות נושא חשוב זה המעסיק רבים מהאנשים העוסקים באינטרנט - איפיון אתרים.

 

מהו איפיון אתרים?

בין אם אתם בונים אתר שיווקי מורכב, אתר של עמוד אחד בלבד, אתר מכירות, אתר תדמית או אפילו סתם בלוג קטן ואינטימי, כדאי מאוד לאפיין את האתר בצורה מסודרת. ניתן לבצע תהליך של אפיון באופן עצמאי, אך אפשר גם לשלם לאיש מקצוע חיצוני או חברה המתמחה בכך - שתעשה זאת בצורה איכותית וטובה יותר. רוב האנשים לא יודעים כיצד לאפיין אתרים ולא מבינים שזהו אחד מהשלבים החשובים ביותר בתהליך בניית האתר.

תהליך האיפיון של האתר כרוך בהעלאת שאלות בסיסיות הקשורות במהותו של האתר. שאלות כמו:

מי קהל היעד של האתר? מה הוא מחפש? כיצד ניתן להגיש לו את מבוקשו בצורה קלה לתפעול או לרכישה? ושאלות רבות נוספות. מתוך שאלות מהות אלה ייגזר מאוחר יותר המראה של האתר, הקטגוריות, היקפי הדפים ועוד.

איפיון האתר יעמת אתכם עם השאלה האם לבחור בבניית אתר אינטרנט בקוד פתוח שיהיה מותאם לצרכיכם (בדומה לחליפה שתתפרו אצל חייט) או לבחור ב"תבנית" שהיא בעצם קוד סגור (שהיא כמו לקנות בגד מוכן ברשת שיווק). באתרים הנכתבים בקוד פתוח, לכל אחד שיש לו הרשאה, ישנה אפשרות לבצע שינויים בקוד האתר ולהתאים אותו לצרכים המשתנים של העסק. לכן קוד פתוח מתאים יותר לעסקים דינמיים, המתאימים את עצמם כל העת לרוח התקופה.

לעומת זאת, אתרים הנכתבים בקוד סגור מתאימים לעסקים "שמרניים" יותר, קבועים ובלתי ניתנים לשינוי על ידי אדם חיצוני. מתאים יותר לעסקים שמחזיקים מנהל אתר.

 

מה כולל איפיון אתרים איכותי?

ניתן לחלק את תהליך האיפיון לכמה שלבים חשובים:

  1. איפיון תוכן – מה יכיל עולם התוכן של האתר - מידע על המוצרים, השירותים, התוכן שיופיע באתר, עמודים ראשיים, עמודים פנימיים, קהל היעד של האתר ועוד.
  2. האסטרטגיה והחזון של בעל האתר - כולל תכנון נוכחות בעולם הסלולרי ורשתות חברתיות.
  3. גיבוש זהות – כולל החלטה מהו העיקר ומהו הטפל (כלומר - במה להתמקד), סקירה של המתחרים הפוטנציאלים והביצועים שלהם, תכנון של קידום האתר במנועי חיפוש וברשות חברתיות בכל הדרכים האפשריות, ונושא חשוב במיוחד בתהליך האיפיון - הפונקציונאליות של האתר (ממשק, כפתורים, פיצ'רים, סרגלי ניווט, שימושיות ועוד).

 

לסיכום, איפיון האתר הוא למעשה הסקיצה – שעל פיה ייכתב הקוד של האתר. במסמך זה יופיעו פרטים רבים כגון סוג האתר, המטרות העסקיות של האתר, המטרות השיווקיות שלו, החזון והמסר שלו, עולם התוכן שיופיע באתר, הממשק של האתר ועוד. 


    מאמרים שיכולים לעניין אותכם: