איך ניתן לשווק את העסק בחינם?

מאמר מערכת פורסם: 21.06.2011
איך ניתן לשווק את העסק בחינם?

עולם התקשורת של ימינו, הכולל תקשורת המונים, אמצעי תקשורת אישיים וזמינים ורשת אינטרנט מפותחת, מאפשרים לעסקים למצוא דרכים מגוונות ומקוריות לשווק את עצמם בחינם. דרכי השיווק בחינם מתאימות במיוחד לעסקים קטנים או בינוניים, להם תקציב שיווק מוגבל ושם מותג לא מוכר.

שיווק מפה לאוזן (שיווק ויראלי)

שיווק מפה לאוזן מסתמך על היצר הטבעי של בני האדם לתקשר, לשתף וחלוק חווית עם הקרובים להם. מדבור בשיטת השיווק האמיתית והישרה ביותר, משום שההמלצה של אדם קרוב אלייך היא האמינה ביותר. שיווק מפה לאוזן רותם את קולו של הצרכן לטובת המותג, אך הוא צריך לקחת בחשבון גם לקוח לא מרוצה שמשתף את חבריו בחוויה השלילית שעבר. הדרכים ליצירת שיווק חיובי מפה לאוזן על ידי הלקוחות המרוצים של העסק הן:

  • לאתר את האנשים שככל הנראה ידברו על חוויית הקנייה\\השירות.
  • להציע כלים נוחים לשיתוף אם אנשים נוספים.
  • ללמד את הלקוחות על המוצר והשירות של החברה, כדי שירגיש מיודע ויהיה לו מה להעביר הלאה.
  • לתת תשומת לב ותגובה ללקוחות מרוצים והלא מרוצים גם יחד.

שיווק מפה לאוזן באינטרנט

הקמת עמוד בפייסבוק

בנייה והקמה של נוכחות בדפים ממותגים ברשתות החברתיות (כמו פייסבוק), מאפשרת שמירה על קשר ישיר עם הלקוחות, מתן מידע רלוונטי על המותג, קיום תחרויות ומבצעים ייחודיים רק לגולשי פייסבוק (או לאלו שעשו "לייק" לעמוד שלכם), קיום דיונים וסקרים, העלאת קטעי וידיאו והפצתם, קיום אירועים, קישורים אל אתרים חיצוניים, עדכון שוטף באמצעות RSS (שיטת עדכון אוטומטי של מנויים), העלאת תמונות ועוד. הקמת עמוד ותחזוקו יכולה להיעשות לבד, עם הבנה בסיסית בממשק הפייסבוק, אך ניתן גם לכשור חברה שתעצב את עמוד הפייסבוק שלכן ואף תוכל לתחזק אותו בהתאם למידע ולמבצעים של בית העסק.

הדגשים העיקריים בתפעול עמוד פייסבוק הם: עיצוב 'דף נחיתה' אטרקטיבי, מינון מאוזן של עדכונים ומבצעים (על מנת לא להיתפס על ידי הגולשים ועל ידי פייסבוק כשולחי דואר זבל), העלאת תוכן שיווקי רלוונטי שמועיל גם לגולשים, מתן שירות לקוחות עם תשומת לב רבה לגולשי הפייסבוק, ניתוח סטטיסטיקות לזיהוי נקודות חוזק ונקודות חולשה, שמירה על מערכת יחסים אישית עם האוהדים, העלאת תמונות ברורות ומילוי פרטים נכונים של העסק.

השתתפות בפורומים לצורכי קידום אתרים

השתתפות בפורומים מתחילה בחיפוש פורומים רלוונטיים לנושא הפעילות של העסק. לאחר מכן כדאי לעקוב אחרי הפורום ולהבין את אופי הפעילות והחברים בפורום. ההשתתפות יכולה לתרום בעיקר מבחינת שיפור התדמית המקצועית ומיתוג כמומחה בתחום, בנוסף להוספת חתימה עם קישור לאתר העסק (מועיל לקידום האתר). בעת ההשתתפות בפורום כדאי לשמור על שימוש בשפה מקצועית, להתנסח בנימוס, לשמור על חתימה קצרה ועניינית עם קישור שכולל מילת מפתח, לדוגמה מדריך לפתיחת עסק.
בנוסף, כדאי לקרוא את כללי ההשתתפות בפורום ולעמוד בהם, להעלות עדכונים באופן תדיר ולא מוגזם, אך רק כאלו שתורמים לקהילה של הפורום.

כתיבת מאמרים מקצועיים- לאתרי מאמרים

רשת האינטרנט כוללת מספר אתרים מובילים המציגים תוכן גולשים, אליהם ניתן להעלות כתבות מקצועיות בחינם. העלאת המאמרים תסייע למתג את עצמכם בתור סמכות מקצועית בתחומכם ולפרסם קישור לאתר של העסק. הקישור יועיל לקידום של האתר במונעי החיפוש, אך רק אם המאמר לא יהיה מועתק ויהיה בו שימוש של מילות המפתח הרלוונטיות לאתר של בית העסק. הקישור במאמר גם ישמש נתיב כניסה של גולשים אל האתר שלכם, בנוסף לקידום במונעי החיפוש. כדאי להעלות את המאמר גם לאתר של בית העסק, אך חשוב לחכות שבוע או שבועיים לאחר העלאת המאמר, על מנת לתת לגוגל לסרוק את האתר ולהפוך אותו ל"שלכם" ורק לאחר מכן להפיץ אותו באתרי המאמרים השונים.
כדאי לשים גם כפתורים לשיתוף המאמרים ברשתות חברתיות, כדי להגביר את ההפצה שלו.

יצירת קטעי וידיאו ליוטיוב

יצירת קטעי וידיאו ליו טיוב היא דרך יעילה וזולה לשיווק העסק, בתנאי שעלות הפקת הסרטון לא יקרה מידי, שהסרטון אכן שווה צפייה ושהשיווק שלו נעשה בצורה חכמה.
הרעיונות לקטעי וידיאו שיקדמו את העסק שלכם היא אין-סופית: מקטעים הומוריסטיים שכוללים פרסומת ועד קטעי ייעוץ מקצועי ומדריכים מצולמים. הדגשים ביצירת קטעי וידיאו ליו טיוב הם:

  • הכנסת מסך שחור בתחילת הקטע ובסופו עם כתובת האתר של העסק.
  • הכנסת כתובת האתר בפינת המסך באופן לא בולט, על מנת להזכיר לצופה ולשמור על מקוריות של הוידיאו.
  • כדאי לשמור על קטעו פשוט, ללא אפקטים מוגזמים ומצועצעים. הקטע צריך לדבר אל הצופה בגובה העיניים ולהיות חסכוני וממוקד.
  • שימוש בהומור תמיד עוזר בקטעי וידיאואם התחום בו אתם עוסקים מאפשר זאת.
  • כדאי לצלם סרטון קצרכ-3 דקות, כדי לשמור על טווח הריכוז הקצר של הגולשים.
  • מומלץ להשתמש במצלמה איכותית ולערוך באופן מושקע, כדי לבלוט בין המוני הסרטונים הביתיים והלא נעימים לצפייה.

פרסום בדואר אלקטרוני קיימים שני סוגים של הפצה באמצעות הדואר האלקטרוני-
  1. 1. הפצה ויראלית של תוכן- מדובר באותו קטע וידיאו שיצרתם ליוטיוב או טקסט על מבצע מיוחד שאתם עורכים. כל עוד יש למקבל המכתב תמריץ להעביר את המכתב הלאה לחבריו, אתם מרוויחים הפצה של המוצרים שלכם, חינם אין כסף. מבצע של "חבר מביא חבר" הוא מבצע מצוין שנותן תמריץ להעביר את המייל הלאה, אך גם חתול מנגן בפסנתר כשהוא לבוש כובע מצחייה עם לוגו העסק עשוי להיות הלהיט הבא ולהביא לקוחות רבים לבית העסק.
  2. 2. שיווק בחתימה של המכתב- מכתבי הדואר האלקטרוני שהעובדים של העסק שולחים הם למעשה פלטפורמה מצוינת לשיווק החברה. בנוסף לחתימה בתחתית המכתב, ניתן להוסיף קישור, מודעת פרסום או כל הנדרש, על מנת למשוך גולשים אל האתר שלכם. בין מקבלי המכתבים היוצאים מהחברה אפשר למצוא לקוחות, לקוחות פוטנציאלים, ספקים וחברים של העובדים. כולם הם קהל יעד מצוין שעשוי לגלות על שירות מסוים של העסק שלכם שיתאים להם במיוחד.
פתיחת בלוג

פתיחת בלוג היא דרך חינמית, אישית ומהנה לשיווק של העסק ברשת. הדגשים בניהול בלוג של העסק הם יצירת הזדהות ואמינות על ידי קשר אישי עם הקוראים, יצירת תכנים רלוונטיים ומקצועיים, עדכון תדיר של הבלוג על מנת לשמור על סיבה להיכנס אליו, יצירת קהילה של קוראים קבועים (על ידי הפצת הבלוג ברשת). מטרת הבלוג היא שמירה על קשר עם הלקוחות והלקוחות הפוטנציאליים, מיתוג בתור סמכות מקצועית בתחום הפעילות של העסק ויצירת תכנים שימשכו קהל המתעניין בתחום. בין הפלטפורמות הפופולאריות בישראל לניהול בלוג ניתן למצוא את ישראבלוג, קפה דה מרקר המאופיין עסקית, ו-Wordpress העולמית.

רישום באינדקסים

רשת האינטרנט מלאה באינדקסים של אתרים המחולקים לרוב לקטגוריות שונות, מציעים מנועי חיפוש נוחים, ומהווים פלטפורמה טובה וחינמית להצגת העסק שלכם, ללקוחות ולקשרים עסקיים פוטנציאליים. היתרון ברישום באינדקסים מתבטא בהופעה של האתר באינדקסים עם תעבורה גדולה של גולשים, בנוסף לקידום האתר במנועי החיפוש.

הדגשים לפני ובעת רישום באינדקסים הם:
  • הכנת האתר של בית העסק לפני הרישום, כדי למנוע מצב בוא האינדקס מציג את האתר שעדיין לא נבנה.
  • הכנת פרטים לקראת ההגשות- כותרת לאתר, תאור בעברית ובאנגלית ורשימת מילות מפתח בעברית ובאנגלית. הפרטים ישמשו אתכם לרישום לכל האינדקסים.
  • ברישום למספר אינדקסים כדאי להכין טבלה מסודרת של האינדקסים אליהם נרשמתם, על מנת לעקוב על הכנסת האתר אל האינדקסים ועל מנת לעדכן את הפרטים בעתיד בצורה יותר מסודרת.
  • כותרת האתר צריכה להיות ממוקדת וחסכונית, ללא עומד של מילות מפתח.
  • במקרים בהם האינדקס מחולק לקטגוריות, כדאי להגדיר את העסק בצורה הממוקדת ביותר, כדי להקל על הגולש ולהביא את התנועה הגדולה והמפולחת ביותר אל האתר שלכם.

רשימה חלקית של האינדקסים המובילים בישראל המאפשרים רישום בחינם:
דפי זהב, StartPage, ynetcenter (אינדקס בעלי מקצוע), נטקס, נענע, תגובות, תפוז.
קיימים גם אינדקסים בתחומים מסוימים, אותם ניתן למצוא על ידי חיפוש שם התחום והמילה "אינדקס" בגוגל.


    מאמרים שיכולים לעניין אותכם: