עצמאי: האם לקנות רכב עבודה או להשתמש ברכב המשפחתי?

מאמר מערכת פורסם: 15.12.2016
עצמאי: האם לקנות רכב עבודה או להשתמש ברכב המשפחתי?

ליסינג תפעולי לעסק קטן  כן או לא?

ליסינג תפעולי הוא למעשה השכרת רכב לטווח ארוך, כאשר ניהול הרכב על כל המשתמע מכך הוא על חברת הליסינג. ככלל, לליסינג תפעולי ישנם כמה יתרונות  - 

·         נוחות – יש מי שדואג לך לרכב. מי שיבוא וייקח את הרכב לטיפולים, וגם יזכור לעשות זאת בזמן, מי שידאג להעביר את הרכב טסט, מי שידאג לחידוש ביטוח הרכב ואפילו יעמוד על המקח במקומכם כדי לקבל הצעות טובות מהמוסכים ומחברות הביטוח.

·         תכנון תקציבי קבוע – כל מי שהיה לו רכב יודע שמלבד ההוצאות השוטפות על הרכב ישנן גם ההוצאות שאינן צפויות, ואלו שגם אם הן צפויות הן מגיעות בפיקים של הוצאות כספיות לא נוחות. רכב מתקלקל דורש טיפול במוסך, שיכול להיות יקר, ויכול להגיע בחודש דל בהכנסות. אחד היתרונות בליסינג תפעולי הוא שההוצאה על הרכב ידועה מראש וקבועה. כן או לא מוסך – זה לא משנה, ההוצאה היא על חברת הליסינג.

לצד היתרונות, ישנם גם חסרונות, ובראש ובראשונה - המחיר. על שירות ניהול הרכב משלמים. אולי התשלומים לא קבועים ללא ליסינג תפעולי אבל בחישוב שנתי, ובמידה ולא מחזיקים ציי רכב, המחיר יהיה נמוך יותר להחזיק רכב ללא ליסינג תפעולי מאשר עם.

 

כאשר מדובר על ציי רכב גדולים יחסית, נאמר מעל 10-20 רכבים, קרוב לוודאי שליסינג תפעולי הופך להיות משתלם גם מבחינה כלכלית. עבור גודל צי כזה כבר מתחילים להעסיק עובדים שיטפלו ברכבים: קצין רכב, לדוגמה. העלות של המשכורות הנוספות מאזנת את עלות השכרת שירות ניהול הצי מחברת הליסינג והופכת את העסק למשתלם.

נושא נוסף אליו יש לשים לב בעת חתימה על חוזה ליסינג תפעולי הוא "האותיות הקטנות" ובפרט שלושה נושאים מרכזיים: 

1.      את מי מכסה ביטוח הרכב? האם הוא כולל נהגים מתחת לגיל מסוים? ותק מסוים? כל נהג או רק נהגים נקובים בשם?

2.      כמה מהר מקבלים רכב חלופי? האם הרכב מגיע מיד כאשר הוא נדרש או רק לאחר שבוע?

3.      מה היא הגבלת הקילומטראז'?

4.      האם המחיר כולל מע"מ? שימו לב שעצמאיים יכולים ממילא לקזז רק חלק קטן מהמע"מ כך שאין יתרון כספי ממשי לעצמאיים לרכב מליסינג.

5.      כמה עולה לבטל את העסקה?

במקרים רבים הנושאים הללו מטושטשים בחוזה ויש להקפיד לסגור אותם אם באים לחתום על חוזה מסוג זה.

מסקנה: לרוב, ליסינג תפעולי הוא פתרון יקר עבור עצמאיים ועסקים קטנים, אלא אם כן מדובר בעסקים המחזיקים בציי רכב גדולים. 

האם לרשום את הרכב המשפחתי כרכב חברה אם הוא משמש גם לעסק?

עצמאיים יכולים להכיר בפחת רק על 15% מעלות הרכב, בין אם מדובר ברכב שנרכש או בליסינג כאשר הרכב משמש למטרות מעורבות – עסק ופרטי. הדרך היחידה להכיר ב-100% מעלות הרכב היא להצמיד עובד לרכב, שלמעשה משלם על הרכב במשכורתו. 

כאשר מדובר על רכב משפחתי שמשמש גם לעסק, הדרך היחידה שבה הנושא יכול לעבוד הוא עם שני בני הזוג עובדים בעסק ואחד מהם מושך מהעסק משכורת. 

ישנן דרכים נוספות להגדיל ראש ולהפיק רווחים מהרכב המשפחתי המשמש גם לעסק, למשל לעסקאות ברטר. עצמאיים רבים משתמשים בשירותי משרד משותפים, לדוגמה. משרדים משותפים משכירים שטח ושירותי משרד, לעתים קרובות באזורים ללא חנייה מרובה. כאשר הרכב משמש בעיקר לצרכי הגעה לשטח המשרדים וחזרה ממנו, הוא למעשה עומד נטול שימוש במהלך היום. לצד אלו המגיעים עם הרכב למשרד, ישנם גם אלו המגיעים ללא רכב כלל ומשתמשים בתחבורה הציבורית. לעתים יש צורך להגיע לישיבות או לקוחות מחוץ למשרד ושימוש בתחבורה הציבורית – למרות היותו זול ומשתלם מבחינה כספית – גוזל זמן רב ואינו תמיד נוח. במקרים אלו ניתן לבצע עסקת ברטר שבה מי שהגיע בתחבורה הציבורית משתמש ברכב של עצמאי אחר תמורת שירותים שאותו עצמאי זקוק להם ואותם יוכל לקבל ללא כסף תמורת השימוש ברכב במהלך יום העבודה. חשוב לשים לב כי ביטוח הרכב מכסה כל נהג ואינו שמי על מנת לאפשר ביצוע עסקאות מסוג זה.

מסקנה: במרבית המקרים אין באמת יתרון ברישום הרכב כרכב חברה. יתרון שווה ערך לכסף ניתן להפיק ביתר קלות על ידי ביצוע עסקאות ברטר ברכב, כל עוד הביטוח מכסה כל נהג.

 

לקנות או ללכת על ליסינג מימוני?

ליסינג מימוני למעשה הלוואה שלוקחים לצורך רכישת רכב מחברה המתמחה במתן הלוואות מסוג זה. הרכב נרשם על שם חברת הליסינג עד להחזר מלא של ההלוואה ולאחריה ניתן להחליט אם רוכשים את הרכב במחיר מופחת, ממשיכים לעסקת ליסינג נוספת או מוותרים על הרכב ועל המשך השירות. הלוואות ניתן לקבל לא רק מחברות הליסינג. גם הבנקים, חברות האשראי ומקורות נוספים ישמחו להעניק הלוואה למטרת רכישת רכב, אך התנאים יכולים להיות פחות טובים.

חברות הליסינג מבצעות רכישות רכב בהיקפים גדולים, דבר המאפשר להם לרכוש רכבים מוזלים. לצד מחיר הרכב המוזל, ישנם גם חסרונות: במקרים רבים ההוזלה באה עם תופעות לוואי כגון אבזור בסיסי, במקרים רבים על חשבון מערכות בטיחות מתקדמות.

כיוון שבמקרה של ליסינג מימוני רכישת ביטוח הרכב היא לרב על העצמאי עצמו ואינה מנוהלת על ידי חברת הליסינג, הנושא הזה אינו משותף עם נושא הליסינג התפעולי, אך יתרת הנושאים משותפת ויש לשים לב לנושא המע"מ והגבלת הקילומטרים ובנוסף לוודא כי הרכב שנרכש למעשה הוא ברמת האבזור שנדרשת.

מסקנה: מבחינה כספית אין הבדל מהותי בין ליסינג מימוני ורכישת רכב באופן שונה. בכל מקרה הזיכוי על השימוש ברכב הוא רק על חלק קטן מהמע"מ.

האם לרשום הוצאות על נסיעות פרטיות (עבור עצמאיים)?

כעצמאי, המחוקק החליט על 45% מההוצאה על הרכב כהוצאה מוכרת. 45% האלו כבר לוקחים בחשבון את כל ההוצאות על נסיעות פרטיות ואינם מחייבים פירוט של ההוצאות השונות. לכן, כאשר העסק משמש לעצמאיים, צריך להקפיד לרשום כל הוצאה, פרטית או עסקית, כיוון שהסך של ההוצאות הפרטיות מקוזז על פי חוק.

חשוב להקפיד לרשום את הק"מ בתחילת ובסוף השנה אחרת לא ניתן לקזז הוצאות רכב כלל, ולשים לב כי כשהחוק קבע "הוצאות מעורבות" הוא לא לקח בחשבון הגעה וחזרה מהמשרד כחלק מהוצאות הרכב המוכרות. במידה והרכב משמש גם על מנת להגיע ללקוחות, להוביל ציוד וכדומה – אז ניתן להתחיל להתחשבן.

 

 

ככלל, אין הבדל משמעותי בין רכישה להשכרה, רישום כרכב חברה או שימוש כרכב פרטי. מה שנשאר הוא תנאי החיים האישיים שלכם והתאמת ההחלטה לפיהם.